Pesawat pengebom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Menghapuskan bahasa Inggeris dalam Wikipedia bahasa Melayu
Baris 21:
Tupolev Tu-160 Mac 2 telah dibina hanya dalam bilangan yang kecil, meninggalkan pengebom berat Tupolev Tu-16 dan Tupolev Tu-95 tinggalan tahun [[1950-an]] untuk terus berjuang di abad ke-21. Sementara itu, pasukan pengeboman strategik British berakhir dengan pasukan Pengebom V (yang terakhirnya berkhidmat pada 1983. Negara lain yang mampu memiliki pasukan pengebom strategik pada masa kini adalah Republik Rakyat Cina, yang mempunyai sebilangan Tupolev Tu 16s dibina sendiri.
 
Rancangan di US dan Rusia untuk pengganti kepada kapal terbang pengebom strategik kini kekal sebagai projek di atas kertas, dan tekanan politik dan pembiayaan membayangkan bahawa ia akan kekal sedemikian sehingga masa hadapan yang dapat dijangkakan. Di Amerika Syarikat, rancangan semasa memerlukan armada pengebom USAF yang sedia ada untuk kekal dalam perkhidmatan sehingga pertengahan atau lewat 2020-an, tanpa sebarang pengganti dirancang.
 
{{terjemahan}}
 
 
Plans in the US and Russia for successors to the current strategic bomber force remain only paper projects, and present political and funding pressures suggest that they are likely to for the foreseeable future. In the US, current plans call for the existing [[USAF]] bomber fleet to remain in service until the mid-to-late 2020s, with no replacement in sight.
 
<!-- The below are interlanguage links. -->