Simon Cowell: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: ar:سيمون كويل
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: he:סיימון קאוול, ko:사이먼 코웰; perubahan kosmetik
Baris 1:
{{ Kotak Maklumat Orang |
nama = Simon Cowell|
imej = [[ImejFail:simonc.jpg|230px]] |
Nama lahir = Simon Philip Cowell |
Juga dikenali sebagai = Simon Cowell |
Baris 15:
Simon aktif di dalam aktiviti-aktiviti hiburan dan televisyen seperti menghasilkan lagu-lagu dan album-album untuk siaran televisyen termasuk watak-watak untuk siri televisyen [[Power Rangers]].
 
== Masa Muda ==
Beliau dilahirkan di Brighton dan dibesarkan di Elstree, Hertfordshire. Bapanya, Eric ialah seorang pengusaha hartanah dan juga pegawai eksekutif muzik di EMI Music manakala ibunya, Julie Cowell, seorang dari golongan bangsawan daripada keluarga Dalgleish yang berketurunan [[Scotland]].
 
Baris 22:
Simon tidak menghabiskan sekolah menengah dan meninggalkan zaman persekolahannya pada usia 17 tahun. Selepas itu, beliau membuat pelbagai kerja, tetapi kebanyakannya tidak bertahan lama kerana beliau kerap menghadapi masalah dengan majikan dan rakan–rakan sekerja. Ayahnya yang ketika itu seorang pegawai eksekutif di EMI Music Publishing mengambil beliau bekerja di bilik surat-menyurat di syarikat tersebut.
 
== Projek dan pembabitan ==
Simon menjadi penerbit dan sumber kreatif kepada beberapa rancangan television, antaranya rancangan ''Pop Idol'' yang kemudiannya telah menjadi rancangan siri "Idol" hampir di seluruh dunia, contohnya ''[[American Idol]]''. Era tahun 2000 memberi nafas baru kepada Simon di mana beliau mula menempah nama dan dikenali ramai yang memberikan beliau status jutawan. Antara kerja-kerja beliau yang mendapat sambutan ramai ialah:-
 
* ''Rancangan Pop Idol dan [[American Idol]]''
* ''Buku terbitan "Don't Mean to be Rude, But …"''
* ''Kumpulan Il Divo''
* ''Rancangan The X Factor''
* ''Rancangan American Inventor''
* ''Rancangan America's Got Talent''
* ''Rancangan Celebrity Duets''
 
=== Kemunculan di television dan episod ===
Simon Cowell muncul dalam satu episod rancangan ''Simpsons'' - "Smart and Smarter" sebagai suara jemputan, dan juga dalam ''Scary Movie 3'', ''Shrek 2'' sebagai hakim, ''Who Wants to be a Millinoaire'' dan ''Saturday Night Live'' pada tahun 2004.
 
Baris 40:
Beliau muncul pada ''Primetime Emmy Awards 2006'' untuk mengundang penghibur Dick Clark.
 
== Kehidupan peribadi ==
Pada penghujung tahun 2002, Simon mula keluar bersama teman wanita yang juga rakan lamanya, Terry Seymour. Pada tahun 2006, akhbar Britain, ''News of the World'' melaporkan bahawa Simon berlaku curang dengan menyiarkan gambar seorang model wanita, Jasmine Lennard yang diambil sedang meninggalkan kediaman Simon.
 
Simon dan Jasmine menafikan mempunyai hubungan intim mereka dan berkata kunjungan ke rumah Simon adalah atas urusan perniagaan. Simon telah membuat banyak kenyataan bahawa beliau tidak mahu berkahwin dan juga tidak mahu mempunyai anak.
 
== Pautan luar ==
{{wikiquote}}
* [http://www.xfactor.tv/page.asp?partid=22 ''The X Factor'' ]
Baris 53:
* [http://www.hitquarters.com/index.php3?page=hitqnews/archive/2005/December19_3_57_13.html Simon Cowell di dalam carta "World Top 100 A&R"]
* [http://www.nytimes.com/2006/04/30/business/yourmoney/30idol.html?pagewanted=2&ei=5088&en=669f98ef7731ce30&ex=1304049600&partner=rssnyt&emc=rss Laporan New York Times]
* [http://www.digitalreview.net/simon_cowell.html Ulasan dan biografi Simon Cowell]
 
[[Kategori: Usahawan]]
[[Kategori: Usahawan British]]
 
[[ar:سيمون كويل]]
Baris 67:
[[fr:Simon Cowell]]
[[gl:Simon Cowell]]
[[ko:사이먼 코웰]]
[[hr:Simon Cowell]]
[[it:Simon Cowell]]
[[he:סיימון קאוול]]
[[nl:Simon Cowell]]
[[ja:サイモン・コーウェル]]