Apsis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 65:
|}
==Perihelion and aphelion Bumi==
Bagi orbit Bumi yang mengelilingi Matahari, masawaktu apsis secara paling relevanwajar dinyatakan dari segi masa yangwaktu relatif dengan musim, kerana inilah yang menentukan sumbangan orbit berelips kepada paksaan bermusim, iaitu perubahan tahunan dalam penyuriaan di atas atmosfera. Paksaan ini dikawal terutamanya oleh kitaran tahunan [[Keserongan#Matahari|keserongan matahari]], iaitu kesan kecondongan paksi putaran Bumi yang relatif dengan satah orbit. Kini, perihelion berlaku kira-kira 14 hari selepas solstis musim sejuk hemisfera utara. MasaWaktu perihelion mara dari musim ke musim, sehingga melengkapkan satu kitaran lengkap dalam masa 22,000 hingga 26,000 tahun, sebagai sumbangan kepada [[kitaran Milankovitch]], iaitu paksaan [[zaman ais]] yang dipanggil liukan.
 
Selain hari, kita juga boleh menyatakan pemasaanpenentuan waktu perihelion relatif dengan ekuinoks vernal sebagai sudut sesaran orbit, iaitu [[longitud periapsis]]. Bagi orbit Bumi, inilah ''longitud perihelion'' yang mencapai 282.895 darjah pada tahun 2000<ref>http://aom.giss.nasa.gov/srorbpar.html</ref>.
 
Hari dan jam<sup id="inlinea" class="reference">[[#notea|[A]]]</sup> ([[UTC]]) perihelion dan afelion untuk tahun-tahun terpilih:<ref name="usno">[http://aa.usno.navy.mil/data/docs/EarthSeasons.php Earth's Seasons Equinoxes, Solstices, Perihelion, and Aphelion - 2000-2020]&nbsp;—[[Balai Cerap Tentera Laut Amerika Syarikat]], Jabatan Aplikasi Astronomi; 2003-10-30 (dicapai pada 2007-05-06).</ref>