Cukai barangan dan perkhidmatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Cukai barangan dan perkhidmatan''' ''(Bahasa Inggeris:goods and services tax(GST))'' atau '''Cukai nilai tambah''' ''(Bahasa Inggeris:Value added tax(VAT)'...'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Cukai barangan dan perkhidmatan''' (Bahasabahasa Inggeris:Value added''goods and services tax(VAT'', GST) atau '''cukai nilai tambah''' (bahasa Inggeris: ''value added tax'', adalahVAT) satuialah sejenis [[Cukaicukai kepenggunaanpenggunaan]] (CT) yang dilevikandikenakan ke atas apa sahaja nilai yang telah ditambahkan kepada sesuatu produk. DiBerbanding dalam pertentangannya kepadadengan [[Cukai jualan|cukai jualan]], VAT/GST dilihat sebagai neutral kepadaterhadap sebilanganbilangan aliran di antara pembuat dan pengguna akhir yang manamanakala cukai jualan dilevikandikenakan ke atas nilai setiap peringkat (walaupun di Amerika Syarikat dan kebanyakanbanyak negara lain, cukai jualan dikenakan hanya pada jualan akhir kepada pengguna akhir, dan satu pengguna cukai pengguna hanya kepada pengguna akhir; di sana tiadatidak terdapat cukai yang di bawardibayar pada jualanperingkat murahpemborongan atau pada aras pembuatan). Hasilnya adalah melata (cukai-cukai hiliran dilevikandikenakan pada cukai-cukai awal/hulu). VAT ialah sejenis [[cukai tak langsung]], di mana cukai ini dikutip daripada pihak yang tidak menanggung keseluruhan kos cukai.
'''Cukai barangan dan perkhidmatan''' ''(Bahasa Inggeris:goods and services tax(GST))'' atau '''Cukai nilai tambah'''
''(Bahasa Inggeris:Value added tax(VAT)'', adalah satu [[Cukai kepenggunaan]] (CT) yang dilevikan ke atas apa sahaja nilai yang telah ditambahkan kepada sesuatu produk. Di dalam pertentangannya kepada [[Cukai jualan|cukai jualan]], VAT/GST dilihat sebagai neutral kepada sebilangan aliran di antara pembuat dan pengguna akhir yang mana cukai jualan dilevikan ke atas setiap peringkat (walaupun di Amerika Syarikat dan kebanyakan negara lain, cukai jualan dikenakan hanya pada jualan akhir kepada pengguna akhir, dan satu pengguna cukai hanya kepada pengguna akhir; di sana tiada terdapat cukai yang di bawar pada jualan murah atau pada aras pembuatan). Hasilnya adalah melata (cukai-cukai hiliran dilevikan pada cukai-cukai awal/hulu).
 
== Nota kaki ==
 
== Notakaki ==
{{Reflist}}
 
== Rujukan ==
{{No footnotes|date=April 2009}}
<div class="references-small">
 
* {{Is icon}} {{cite web
| title = Lög nr. 50/1988 um virðisaukaskatt
Baris 73 ⟶ 69:
* [http://www.tnvat.com A comprehensive resource on Sales Tax VAT in Tamilnadu - India]
 
[[Kategori:Pembaharuan cukai]]
{{DEFAULTSORT:Value Added Tax}}
[[CategoryKategori:TaxCukai reformjualan]]
[[Category:Value added taxes| ]]
 
[[af:BTW]]