Penapisan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: th:การตรวจพิจารณา; perubahan kosmetik
Baris 7:
Istilah "penapisan" sering digunakan sebagai sindiran yang menandakan kepercayaan bahawa sekumpulan yang mengawal maklumat tertentu sedang menggunakan kawalan ini secara tidak wajar atau untuk kepentingan diri, atau melarang orang lain daripada mencapai maklumat yang sepatutnya ada (selalunya agar kesimpulan yang dicapai boleh ditentusahkan).
 
== Aspek-aspek penapisan ==
=== Mengikut isi dan agenda ===
Rasional bagi penapisan berbeza-beza untuk pelbagai jenis data yang ditapis. Terdapat lima jenis yang utama:
* '''Penapisan moral''': Bahan-bahan yang mengandungi apa yang dianggap oleh penapis sebagai moralnya boleh dipersoal akan disingkirkan. badan penapisan tidak menyetujui apa-apa yang dianggapnya sebagai nilai-nilai di sebalik bahan terlibat lalu mengehadkan capaian kepadanya. Misalnya, [[bahan lucah]] sering ditapis menurut rasional ini.
* '''Penapisan tentera''': Pemastian bahawa maklumat [[perisik tentera|perisikan]] dan [[taktik ketenteraan]] sentiasa sulit dan dijauhkan dari musuh. Ini digunakan untuk mencegah [[pengintipan]], iaitu perbuatan mencuri maklumat tentera. Tambahan pula, penapisan tentera juga melibatkan pengehadan maklumat atau liputan media yang boleh diumumkan kepada orang awam seperti di Iraq, di mana kerajaan AS mengehadkan menggambaran askar-askar terkorban atau keranda mereka serta penyiarannya di AS agar mengelak reaksi umum yang serupa kepada apa yang berlaku ketika [[Perang Vietnam]] atau [[Krisis Tebusan Iran]].
* '''Penapisan politik''': Kerajaan menahan maklumat rahsia daripada warga-warganya atas sebab mengelak kebebasan suara yang perlu untuk [[pemberontakan|memberontak]]. Negara [[demokrasi]] secara rasminya tidak menyetujui penapisan politik tetapi sering mendukungnya secara sulit. Mana-mana tentangan terhadap kerajaan disifatkan sebagai “kelemahan” untuk dieksploitasi musuh. Taktik-taktik kempen politik juga sering dirahsiakan: lihat [[skandal Watergate]].
* '''Penapisan [[agama]]''': Mana-mana bahan yang menjelikkan kepercayaan tertentu disingkirkan. Ini sering melibatkan agama dominan yang menguatkuasa pembatasan terhadap yang kurang dominan. Lian kata, sesuatu agama boleh menghindari karya-karya seseorang penganut agama lain setelah percaya bahawa isinya kurang sesuai mengikut kepercayaan mereka.
* '''Penapisan korporat''': Para penyunting dalam saluran media korporat campur tangan untuk menghalang penerbitan maklumat yang mencemari imej bisnes yang menggaji mereka atau rakan niaganya. Pertubuhan swasta dalam ''perniagaan'' kewartawanan berita juga kadang-kala enggan mengedar maklumat atas sebab potensi kerugian hasil iklan atau nilai pemegang syer yang diakibatkan publisiti yang negatif.
 
== Artikel dan rujukan luar ==
=== Petikan dan nota ===
<div style="-moz-column-count:2; column-count:2;">
{{reflist}}
</div>
=== Maklumat am ===
<div style="-moz-column-count:2; column-count:2;">
* Abbott, Randy. "A Critical Analysis of the Library-Related Literature Concerning Censorship in Public Libraries and Public School Libraries in the United States During the 1980s." Project for degree of Education Specialist, University of South Florida, December 1987. [[ED 308 864]]
Baris 43:
</div>
 
=== Laman web ===
* [http://www.ncac.org the National Coalition Against Censorship]
* [http://www.bannedmagazine.com Banned Magazine the Online Journal of Censorship and Secrecy]
Baris 50:
* [http://www.irrepressible.info: irrepressible.info - Amnesty International's campaign against internet repression]
* [http://www.rsf.org/article.php3?id_article=15613 The 15 enemies of the Internet and other countries to watch]
* [http://www.beepworld.de/members/press-freedom www.beepworld.de/members/press-freedom Press Freedom International]
* [http://wiredforbooks.org/williamnoble/ 1990 audio interview of William Noble, author of Book Banning. Interview by Don Swaim of CBS Radio. RealAudio]
* [http://www.ipce.info/ipceweb/Library/danger.htm Sexual Morality and the Law]. Satu-satunya transkripsi atas talian bagi teks Foucault sejak Julai 2006.
Baris 59:
* [http://www.javaspider.com/freenet/index-2091.htm The Cleanex Experiment] Program yang memperkenalkan penapisan di [[Freenet]].
 
[[CategoryKategori:Etika]]
[[Kategori:Media]]
[[Kategori:Telekomunikasi]]
Baris 104:
[[fi:Sensuuri]]
[[sv:Censur]]
[[th:การเซ็นเซอร์ตรวจพิจารณา]]
[[tr:Sansür]]
[[uk:Цензура]]