Radio amatur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kekacang (bincang | sumb.)
Baris 10:
Keseronokan menggunakan perhubungan radio amatur oleh pengendali-pengendalinya ke negara lain menyebabkan sesetengah darinya menghasilkan ikatan persahabatan yang berlarutan yang pada mulanya perjalanan yang jauh menggunakan kapal terbang untuk menemui mereka. Mereka yang dihubungi melalui radio sahaja bagi mengeratkan lagi persahabatan yang sedia ada sebelumnya.
 
== Untuk semuaTujuan ==
Radio amatur adalah untuk semua orang tanpa mengira [[jantina]], umur, pangkat, [[agama]], bangsa atau keupayaan. Sebagai seorang pengendali radio amatur, mereka akan dapat sesuatu yang menyeronokan dengan suatu sentuhan yang agung bagi kepuasan diri mereka. Di [[Malaysia]] juga sesiapa sahaja boleh menjadi ahli dan berhubung ke seluruh dunia. Radio amatur akan menyediakan suatu pengalaman yang amat baik untuk menjerumuskan diri kita ke dalam bidang [[elektronik]] yang semakin disertai ramai.
 
Dari sini dapatlah diperhatikan bahawa radio amatur boleh disertai oleh sesiapa sahaja dari golongan bawahan hingga ke peringkat atasan seperti Raja Hussein dari [[Jordan]], Raja Juan Carlos dari [[Sepanyol]], Senator Barry Goldwater dan ramai lagi yang menjadi sebahagian dari masyarakat radio amatur. <s>Untuk pengetahuan semua 9M2TR satu ketika dulu adalah Perdana Menteri Malaysia dan juga rakan Ham dari Kerabat Di raja Johor iaitu Tunku A. Rahman 9M2TR 1974 Malaya</s>.9M2TR ialah Y.B.M Tunku Abdul Rahman ibni Al-Marhum Sultan Sir Ismail Al-Khalidi (25 November 1933–12 July 1989) yang juga merupakan bekas Tunku Mahkota Johor dan adik bongsu kepada Sultan Mahmud Iskandar Al-Haj ibni Al-Marhum Sultan Sir Ismail Al-Khalidi (Sultan Johor sekarang).
 
 
== Kontroversi 9M2TR ==
 
Terdapat satu mitos dimana 9M2TR di promosikan sebagai kepunyaan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tunku Abdul Rahman. Sebenarnya, 9M2TR adalah kepunyaan Y.B.M Tunku Abdul Rahman ibni Al-Marhum Sultan Sir Ismail Al-Khalidi (25 November 1933–12 July 1989) yang juga merupakan bekas Tunku Mahkota Johor dan adik bongsu kepada Sultan Mahmud Iskandar Al-Haj ibni Al-Marhum Sultan Sir Ismail Al-Khalidi (Sultan Johor sekarang). Terdapat satu rujukan dimana, data 9M2TR oleh H. H. Tunku Abdul Rahman , S.M.J. P.I.S., berhubung dengan G3KYF-KEITH secara QSO yang disalah ertikan sebagai kepunyaan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tunku Abdul Rahman. Ini dibuktikan melalui gambar [http://hamgallery.com/qsl/country/West_Malaysia/9m2tr.htm di sini].
 
== Cara beroperasi ==