Wikipedia:Tutorial (versi lama)/Pautan Wikipedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k +als: +bg: +cs: +de: +el: +fa: +en: +es: +hr: +it: +lv: +pt: +sk: +sr: +zh:
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Tutorial}}
Seperti laman web lain, pautan adalah penting dalam rencana Wikipedia.
 
== Pautan dalaman ==
 
Satu perkara lumrah dalam Wikipedia ialah memautkan suatu rencana dengan rencana yang lain (dipanggil pautan dalaman). Pautan ini membolehkan pembaca mendapatkan maklumat berkaitan semasa membaca rencana tersebut.
 
=== Bila untuk paut memaut===
 
Jika anda merasakan pautan itu memberi banyak kebaikan kepada pembaca, anda sebaik -baiknya membuat pautan tersebut. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, anda dinasihatkan supaya tidak membuat lebih daripada satu pautan untuk perkataan yang sama dalam rencana yang sama. Maksudnya, jika pautan perkataan tersebut sudah wujud di awal rencana, anda tidak perlu membuat pautan untuknya lagi.
 
=== Bagaimana memaut ===
 
Apabila anda ingin meletakkan pautan kepada laman lain, anda perlu meletakkannya dalam dua kurungan petak seperti berikut:-
:<nowiki>[[RencanaBahasa AMelayu]]</nowiki>
 
Jika perkataan yang dipautkan itu mempunyai bentuk yang berbeza dengan tajuk rencana yang ingin dipautkan, anda boleh menggunakan tanda pembahagi "|". Katakan anda ingin memautkan "teks sayatatabahasa" kepada RencanaBahasa AMelayu, anda boleh menggunakan cara berikut.
:<nowiki>[[Rencana A]]</nowiki>
 
:<nowiki>[[RencanaBahasa AMelayu|teks sayatatabahasa]]</nowiki>
Jika perkataan yang dipautkan itu mempunyai bentuk yang berbeza dengan tajuk rencana yang ingin dipautkan, anda boleh menggunakan tanda pembahagi "|". Katakan anda ingin memautkan "teks saya" kepada Rencana A, anda boleh menggunakan cara berikut.
 
== Memaut Tarikhtarikh ==
:<nowiki>[[Rencana A|teks saya]]</nowiki>
 
Jika tarikh dipautkan, bentuk tarikh yang dipamerkan dalam rencana akan mengikut bentuk pilihan pengguna. Misalnya, katakan teks yang tidak dipautkan ialah 13 Julai 13, 2004. Jika anda memautkan teks tersebut, <nowiki>[[13 Julai]] [[2004]]</nowiki>, Wikipedia akan mempamerkan tarikh tersebut sebagai
== Memaut Tarikh ==
:[[Julai 13]], [[2004]]
:atau [[13 Julai]] [[2004]]
:atau [[2004]] [[Julai 13]]
:atau [[2004]]-04[[13 Julai|07-13]]
 
WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, fungsi ini hanya boleh digunakan oleh pendaftarpengguna bergunaberdaftar sahaja.
Jika tarikh dipautkan, bentuk tarikh yang dipamerkan dalam rencana akan mengikut bentuk pilihan pengguna. Misalnya, katakan teks yang tidak dipautkan ialah Julai 13, 2004. Jika anda memautkan teks tersebut, 13 Julai [[2004]], Wikipedia akan mempamerkan tarikh tersebut sebagai
 
== Kategori ==
:Julai 13, 2004
Anda juga boleh mengaitkan beberapa rencana berkaitan dengan menggunakan kategori. Cuma taip <nowiki>[[Kategori:A]]</nowiki>, gantikan A dengan kategori yang diingini.
:atau 13 Julai 2004
 
:atau 2004 Julai 13
Untuk memaut kepada kategori, letakkan kolon (:) di hadapan seperti ini:
:atau 2004-04-13
:<nowiki>[[:Kategori:Astronomi]]</nowiki>
 
'''Pastikan anda menggunakan kategori yang betul supaya rencana anda mudah dicari orang lain.''' Cara terbaik adalah dengan melihat rencana berkaitan, contohnya jika anda menulis mengenai tebuan, anda mungkin mahu melihat kategori yang digunakan untuk lebah.
 
Walaubagaimanapun, fungsi ini hanya boleh digunakan oleh pendaftar berguna sahaja.
 
[[Wikipedia:Tutorial (Pautan laman berkaitan)|Teruskan]] dengan tutorial.