Pendaftar Pertubuhan Belia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
'''PendaftarPejabat Pendaftaran Pertubuhan Belia''' (ROY) merupakanialah satu jabatan kerajaan di bawah [[Kementerian Belia dan Sukan Malaysia]] (KBS).
 
== Akta Pertubuhan Belia ==
Akta Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia 2007 mewajibkan persatuan belia diterajui belia tidak melebihi usia 40 tahun. Semua pertubuhan-pertubuhan belia perlu segera mendaftar dengan pejabat Pendaftar Pertubuhan Belia (ROY)bagi mengelakkan sebarang masalah, walaupun sebelum 31ini Disemberpernah 2008mendaftar bagimelalui mengelakkan[[Jabatan sebarangPendaftaran masalahPertubuhan Malaysia|Pejabat Pendaftar Pertubuhan]].<ref name="Utusan1">[‘Daftarhttp://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1223&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_04.htm 'Daftar persatuan segera’segera' – ROY] Utusan Online</ref> Objektif pendaftaran ialah untuk menggalakkan lebih banyak persatuan belia dapat ditubuhkan di setiap komuniti dan kawasan. ROY akan memperkemas dan memperkasa sistem penyampaian dalam pembangunan belia supaya lebih berdaya maju dan aktif pada setiap masa. Kelulusan penubuhan persatuan belia dapat mendaftar daripada enam kepada tiga bulan atau kurang daripada itu.
 
== Bantuan KBS ==
Bantuan KBS sebanyak RM3,000 kepada persatuan-persatuan belia diharap mampu menjadi rangsangan untuk mereka menjalankan aktiviti kepada ahli masing-masing. Bagi persatuan yang baru ditubuhkan, KBS juga memberikan bantuan awal sebanyak RM1,000 bagi membolehkan mereka membuat mesyuarat, kerja-kerja pentadbiran dan sebagainya. Peluang ini perludiharap diambil oleh semua pihak bagidapat menambahkan lagi jumlah persatuan belia di setiap daerah dan negeri.<ref name="Utusan1"/>
 
== Contoh kes ==
* Pada 7 Mac 2009, jawatan Presiden [[Persatuan Kelab-Kelab Belia Malaysia]] (MAYC) Kebangsaan diambil alih oleh [[Suraya Yaakob]] daripada Tan Sri [[Syed Hamid bin Syed Jaafar Albar]]. Suraya Yaakob merupakamerupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) [[Sungai Tiang]], [[Kedah]] dan masih dibawahdi bawah 40 tahun.
 
== Lihat juga ==
* [[PendaftarJabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
[[Kategori:Jabatan kerajaan]]
* [http://roy.kbs.gov.my/ Pejabat Pendaftar Pertubuhan Belia]
 
[[Kategori:Jabatan kerajaan Malaysia]]
[[Kategori:Pertubuhan belia di Malaysia]]