Abu Talib: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rubinbot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ca:Abu-Tàlib ibn Abd-al-Múttalib; perubahan kosmetik
Baris 5:
 
== Biografi ==
=== Keluarga ===
Abu Talib merupakan anak kepada [[Shaiba ibn Hashim]] ('Abdul Muttalib) dan [[Fatimah binti Amr]]. Adik-beradiknya adalah:
* [[Harith ibn Abdul Muttalib]]
Baris 28:
# [[Jumanah binti Abi Talib]] (Umm Hani)
 
=== Era pra-Islam ===
Abu Talib merupakan abang kepada bapa Nabi Muhammad [[Abdullah bin Abdul Muthalib]], yang meninggal dunia sebelum kelahiran baginda. Dia adalah seorang keturunan pada puak Banu Hashim yang mulia. oleh itu, dia memegang kedudukan dan mendapat kehormatan di kalangan penduduk Makkah, dan memiliki sebuah perniagaan kafilah perdagangan.
 
Baris 35:
Bakat perniagaan yang ditunjukkan Muhammad semasa bekerja untuk Abu Talib adalah salah satu pendorong minat isterinya [[Khadijah binti Khuwaylid]] (seorang wanita pedagang kaya) terhadap baginda.
 
=== Era Muhammad — 570-632 ===
Selepas Muhammad bermula menyebarkan ajaran [[Islam]], lebih banyak ahli-ahli puak Quraisy lain merasa tergugat oleh Muhammad. Dalam percubaan untuk mendiamkannya, mereka menyuruh Ab Talib untuk mendiamkan anak buah lelakinya atau mengawalnya. Walaupun ditekan, Abu Talib tidak melakukan apa-apa tetapi menyokong Muhammad dan mempertahankannya dari ketua-ketua Quraisy lain. Muhammad berhijrah dari [[Makkah]] ke [[Madinah]] kerana dia dipaksa untuk meninggalkan tempat asalnya. Dia berhijrah ke Madinah pada 622 M dan meninggal dunia pada 632 M.
 
=== Kematian ===
Abu Talib meninggal dunia pada 619 atau [[623]] <ref name="ummah">[http://www.ummah.net/khoei/khadija.htm Wife of the Prophet Muhammad (SAWAS)]</ref>, pada waktu yang sama dengan isteri Nabi Muhammad, Khadijah. Tahun ini adalah tahun paling dukacita pada kehidupan nabi, [[Tahun Dukacita]].
 
Baris 46:
 
== Warisan ==
=== Sunnah Waljamaah ===
Umat Islam utama mempunyai kepercayaan bahawa Abu Talib tidak pernah menyebut kalimat syahadah, walaupun Nabi Muhammad kesayangannya dan melindunginya pada misinya. Dia mungkin mempercayainya dalam hatinya, walaupun dia tidak pernah mengambil syahadah kerana dia tidak mahu meninggalkan kepercayaan lamanya.
 
Baris 69:
“Jika saya tidak diharamkan untuk melakukannya” bermakna, jika saya tidak diharamkan berdoa untuk keampunan.
 
=== Pandangan Shia ===
Pemegangan Shia terhadap Abu Talib adalah dalam high esteem, dan vigorously menolak bahawa dia tidak meninggal dunia sebagai seorang umat Islam, memetikkan fakta bahawa dalam tambahan perlindungan Muhammad, Abu Talib juga menyebut [[perkahwinan|Nikah]] Nabi. JIka Abu Talib adalah seorang kafir, perkahwinan akan menjadi haram, yang tidaklah pada kes ini.<ref name=PeshN>[[Peshawar Nights]][http://www.al-islam.org/peshawar/9.4.html]</ref>.
 
Baris 79:
 
== Lihat juga ==
* [[Family tree of Ali|Family tree of Abu Talib ibn 'Abdul Muttalib]]
* [['Abdul Muttalib (nama)]]
* [http://www.oneummah.net/understand/abu_talib.htm Abu Talib adalah seorang Muslim]
 
{{start box}}
{{succession box | before = [[Shaiba ibn Hashim]]| title = ketua [[Banu Hashim]]|years=?&ndash;619–619| selepas = [[Abu Lahab]]}}
{{end box}}
 
Baris 91:
 
Juga:
* Book of History by Ibne Aseer (Arab)
* Book of History by Aasam Kufi (Arab)
* Usool e Kafi (Arab)
* Bahar ul Anwar (Arab)
 
[[Kategori:Kematian 619]]
Baris 103:
[[id:Abu Thalib]]
[[bs:Ebu-Talib]]
[[ca:Abu-Tàlib Talibibn Abd-al-Múttalib]]
[[de:Abū Tālib ibn ʿAbd al-Muttalib]]
[[en:Abu Talib ibn ‘Abd al-Muttalib]]