Tort: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{TortLaw}}
 
Dalam [[common law]], satu '''Tort''' adalah satu [[Undang-undang sivil (undang-undang khusus)|kesalahan sivil]] yang berlainan daripada [[pelanggaran kontrak]], dimana [[undang-undang]]. menyediakan [[ganti rugi]]. Asas kepada undang-undang tort moden berasal daripada ganti rugi [[pencerobohan]] dan [[pencerobohan keatas kes]]. Perkataan ini sendiri berasal daripada [[bahasa undang-undang Perancis]] dan bermaksud "kesalahan". Dalam [[bahasa Perancis]], istilah ''avoir tort'' bermaksud "untuk menjadi salah". Persamaan bagi cabang undang-undang ini dalam [[Undang-undang sivil (sistem perundangan)|undang-undang sivil]] adalah [[delict]].
 
Satu tort adalah satu pelanggaran tidak berdasarkan kontrak yang mungkin dihutangkan kepada seluruh dunia. Majoriti tuntutan undang-undang adalah dibawa dalam cabang tort.
Baris 42:
 
:;Tort menjaga air muka
::[[Tort menjaga air muka]] adalah tort yang tidak menyebabkan apa-apa implikasi ketara kepada seseorang atau tanahnya, akan tetapi kepada reputasinya. Tort ini merangkumi [[fitnah]] secara percakapan atau secara penulisan, [[penggelapan pengumuman]], [[penzahiran]]. Adalah perlu difahami tort fitnah adalah terjemahan daripada istilah Bahasa Inggeris "Defamation". Penggunaan istilah "saman malu" yang popular di kalangan masyarakat awam di Malaysia adalah tidak tepat. Istilah "saman fitnah" adalah lebih tepat. Ini kerana seseorang boleh menyaman seseorang lain dengan saman fitnah apabila kenyataan "tidak benar" disebarkan terhadapnya. Tidak wujud "tort fitnah" walaupun seseorang itu terasa dimalukan jika kenyataan yang disebarkan itu adalah benar. Contohnya seseorang itu tidak akan berjaya membuat saman fitnah ke atas sebuah syarikat surat khabar kerana memaparkan berita bahawa dia telah dijatuhkan hukuman oleh mahkamah kerana didapati bersalah mencuri di pasar raya. Walaupun berita itu memalukan diri orang tersebut, namun jika berita itu memang benar dan bukannya fitnah, maka dia tidak akan berjaya di dalam saman fitnahnya.
 
===Kecuaian===