Buaya katak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Pulihkan laman
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
}}
 
'''Buaya Katak''' atau buaya air masin (''saltwater'' atau ''estuarine crocodile') (''Crocodylus porosus'') adalah reptilia terbesar, dan sering kali dikatakan paling berbahayamerbahaya kepada manusia. Ia terdapat dalam habitat yang sesuai di [[Asia Tenggara]] dan utara [[Australasia]]. Buaya katak diketahuidikenali di Jajahan Utara Australia sebagai 'salties'.
 
== Permakanan ==
Buaya Katak merupakan [[pemangsa]] peluang berupaya menangkap haiwan sebesar [[kerbau]], samaada di [[air]] atau di darat. Anak buaya makan haiwan lebih kecil seperti [[serangga]], [[afimbia]], haiwan bercengkerang ''crustaceans'', [[reptilia]] kecil dan [[ikan]]. Semakin besar buaya itu, semakin pelbagai mangsa yang dibahamnya, walaupun mangsa kecil masih merupakan sebahagian besar diet buaya dewasa. Buaya Katak mampu menangkap [[monyet]], [[babi liar]], [[dingo]], haiwan ternakan, [[kerbau]], [[ikan yu]] [http://photos1.blogger.com/blogger/7194/799/1600/Crocodile-shark.jpg] dan kadang-kala termasuk manusia. Kebiasaanya amat [[lesu]] – kecenderungan yang membantunya hidup berbulan-bulan semasa ketiadaan makanan – ia biasanya berkeliaran berhampiran dengan [[air]] atau bermandikan sinar suria sepanjang hari, biasanya cenderung untuk memburu pada waktu malam. Ia bagaimanapun mam[umampu bergerak dengan kepantasan yang mengkagumkan apabila perlu, mampu menjangkau sejauh 10 [[meter|m]] daripada diamkeadaan pengun lebih pantas berbanding kuda lumba, terutamanya dari tebing sungai, dimanadi mana kedua kaki dan ekor digunakan bagi menghasilkan tujahan. Sebagai pemangsa hendap, ia biasanya menunggu mangsanya menghampiri tebing sebelum menyerang tanpa amaran dan menggunakan kekuatannya untuk menarik haiwan kedalamke dalam air di mana iamangsa biasanya lemas (sungguhpun sekiranaysekiranya terdapat lebih daripada seekor buaya, mangsa mungkin berkecai). Ia adalah haiwan yang amat perkasa, mempunyai kekuatan untuk mematahkan kaki haiwan besar senganlibasan ekornya, menarik kerbau dewasa kedalamke dalam [[sungai]], auatatau memecahkan tengkorak lembu dewasa dengan meggunakanmenggunakan rahangnya. Serangan paling merbahayanya, dikenali sebagai "Gelungan Maut," di mana ia mengenggam mangsa dan berputar dengan kuat, yang kebiasaannyabiasanya mampu mematahkan leher atau menceraikannya. Dalam satu kes di Australia Utara pada tahun 1939, lembu jantan Suffolk juara yang seberat lebih 1 tan (2,205 paun) dibunuh, kelihatannya kurang dari 1 minit, oleh buaya besar.
 
== Saiz ==
Buaya Katak dewasa biasanya berukuran antara 4.8 meter hingga 5 metremeter (15.4 hingga 16.6 kaki) panjang, seberat sekitar 770 kilogram (1697 lb). Sungguhpun individual lebih besar mampu mencecah melebihi 6 metremeter (20 kaki) atau 7 metre (23 kaki) panjang dan seberat melebihi 1,500 kg (3707 lb). Sebenarnya spesies ini mampu membesar sehingga 8 metremeter (27 kaki) atau sehingga 9 metremeter (30 kaki). [http://www.news.harvard.edu/gazette/2001/07.19/14-talltales.html] Buaya betina biasanya lebih kecil dari buaya jantan, dengan kebiasaannya dalam julat 2.5–3 metre. Salah satu buaya terbesar direkodkan adalah 8 metremeter 64cm (28kaki28 kaki 4 inci) ditembak oleh Krystina Pawloski (Guru sekolah, kemudiannya pencinta alam) di Sungai Norman di utara Queensland, Australia pada tahun 1957. Ia dikatakan buaya katak mampu sekuat jerung putih dewasa. Kulit bertulang mereka sekeras batu.
 
== Habitat dan Julat ==
[[Fail:Leistenkrokodil.jpg|thumb|Buaya katak]] Buaya Katak biasanya menghabiskan masa musim hujan tropika di sungai dan paya air tawar, bergerakmudik kehuluke hulu hilir ke kekualakuala pada musim kering, dan kadang kala bergerak jauh kelautke laut. Buaya bertarung dengan benginbengis bagi mempertahankan kawasan, dengan buaya jantan berkuasayang kuat kebiasaannya menduduki kawasan anak sungai dan alur terbaik. Buaya remaja dengan itu terpaksa kesistemke sistem sungai lebih kecil atau kadang kadakala ke laut. Ini menjelaskan mengapa taburan meluas buasa katak (dari pantai barat India sehingga Utara Australia) dan juga mengapa ia kadang-kala didapati dikawasandi kawasan pelik (seperti Laut Japan, seumpamanya). Kepantasan buaya Katak di bawah air boleh mencecah sehingga 12 hingga 15 batu sejam dalam jarak pendek, tetapi mampu bergerak 2 hingga 3 batu.
 
== Kecergasan ==
[[Adam Britton|Dr. Adam Britton]], penyelidik dengan (''Pengurusan Hidupan liar Antarabangsa - Wildlife Management International''), telah mengkaji kecergasan buaya. Ketika melakukannya, dia [http://www.flmnh.ufl.edu/cnhc/croccomm.html mengumpulkan] bunyi buaya katak Australia, dan mengaitkannya dengan tabiat buaya katak. Pendapatnya adalah, sungguhpun otak buaya lebih kecil berbanding mamalia (serendah 0.05% bagi buaya katak), ia mampu mempelajari tugasan dengan sedikit pembentukan (''conditioning''). Dia turut membayangkan bahawa bunyi buaya mempunyai keupayaaan bahaya yang lebih dalam berbanding apa yang diterima kini. Buaya katak kemungkinannya reptilia terbijak di dunia.
 
== Rujukan ==