Faqih: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Faqih''' (berasal dari kata bahasa Arab) yang bererti orang yang memahami tentang aturan dan tuntutan syariat Islam. Di Iran Faqih dikenali ...'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
{{Usul al-fiqh}}
'''Faqih''' (berasal dari kata [[bahasa Arab]]) yang bererti orang yang memahami tentang aturan dan tuntutan [[syariat]] [[Islam]]. Di [[Iran]] Faqih dikenali dengan istilah ''vilayat el-faqih'' iaitu sebuah [[jabatan]] yang terdiri dari para [[Ulama]] atau jika di [[Indonesia]], ia boleh disamakan dengan [[Majlis Ulama Indonesia]]. Dalam jabatan tersebut posisi Ulama menjadi sangat penting kerana ia menjadi tempat untuk meminta [[fatwa]] atau nasihat. Bahkan kadang-kala urusan pentadbiran Faqih tidak hanya tertumpu kepada urusan berkaitan [[agama]] semata-mata, adakalanya ia juga berhubungan dengan kondisi [[politik]] yang sedang terjadi di dalam sesuatu [[negara]] tersebut.
'''Faqih''' ({{lang-ar|فقيه}}, Faqīh; j. {{lang|ar|فقهاء}}, Fuqahā) bererti orang yang memahami tentang [[fiqh]], iaitu aturan dan tuntutan syariat [[Islam]].
 
'''Faqih''' (berasal dari kata [[bahasa Arab]]) yang bererti orang yang memahami tentang aturan dan tuntutan [[syariat]] [[Islam]]. Di [[Iran]] Faqih dikenali dengan istilah ''vilayat el-faqih'' iaitu sebuah [[jabatan]] yang terdiri dari para [[Ulama]] atau jika di [[Indonesia]], ia boleh disamakan dengan [[Majlis Ulama Indonesia]]. Dalam jabatan tersebut posisikedudukan Ulama menjadi sangat penting kerana ia menjadi tempat untuk meminta [[fatwa]] atau nasihat. Bahkan kadang-kala urusan pentadbiran Faqih tidak hanya tertumpu kepada urusan berkaitan [[agama]] semata-mata, adakalanya ia juga berhubungan dengan kondisikeadaan [[politik]] yang sedang terjadi di dalam sesuatu [[negara]] tersebut.
{{islam-stub}}
 
[[Kategori:Istilah Islam]]
[[Kategori:Organisasi IslamFiqh]]
[[Kategori:Ulama]]
{{Tunas-Islam}}
 
[[ca:Alfaquí]]
[[en:Faqīh]]
[[es:Alfaquí]]
[[fa:فقیه]]
[[it:Faqih]]
[[pt:Alfaqui]]
[[fi:Faqih]]
[[sv:Faqih]]