Al-Muqtadir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: id:Al-Muqtadir
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Setelah khalifah sebelumnya, [[al-Muktafi]], dikurung selama beberapa bulan di biliknya, terjadi intrik yang berkaitan dengan masa depan khilafah. Dari 2 calon, adik [[al-Muktafi]] yang disukai khalifah dan keturunan [[al-Mu'tazz]] yang baru berusia 13 tahun, akhirnya dipilih al-Muqtadir, adik al-Muktafi.
 
Sejak masa pemerintahannya, kreadibiliti Bani Abbasiyah terus menurun. Pada masa yang sama, banyak nama dan tokoh Islam yang terkenal muncul untuk memberikan sumbangan dalam bidang sastera dan teknologi. Yang terkenal ialah seperti [[Ishaq bin Hunain]] (m. 911) (anak [[Hunain bin Ishaq]]), doktor dan penerjemahpenterjemah tulisan-tulisan falsafah [[Yunani]] ke dalam [[bahasa Arab]]; [[IbnuAhmad Fadhlanibn Fadlan]], penjelajah; [[Muhammad bin Jabir bin Sinan al-Battani]] (m. 923), ahli astronomi; [[Thabari]] (m. 923), sejarawan dan agamawan; [[Abu Bakr ar-Razi]] (m. 930), ahli falsafah yang memberikan sumbangan mendasar dan abadi di dalam bidang [[kedoktoran]] dan [[kimia]]; [[Abu Nashr Muhammad al-Farabi]] (m. 950), kimiawan dan falsafah; [[Abu Nashr Mansur]] (m. 1036), ahli matematik; [[Al-Haitsam]] (m. 1040), ahli matematik; [[Abu Raihan al-Biruni]] (m. 1048), ahli matematik, ahli astronomi, ahli fizik; [[Omar Khayyám]] (m. 1123), penyair, ahli matematik, dan ahli astronomi.
 
Ada peperangan beberapa tahun antara kaum [[Muslimin]] dan [[orang Yunani|Yunani]] di [[Asia]], dengan kekalahan besar di sisi kaum Muslim yang banyak dijadikan tawanan. Namun, kawasan sempadan kerajaan Rom [[Byzantine]], mulai terancam atas kemaraan gerombolan [[Bulgaria Volga]]; sehingga Kaisar [[Zoe Karbonopsina]] mengirim 2 DuBes ke [[Baghdad]] untuk menjamin proses gencatan senjata, dan membahagikan [[ransum]] buat tawanan Muslim. Mereka diterima dengan tangan terbuka dan perdamaian dipulihkan. 120,000 bongkah emas telah dibayar untuk tujuan pembebasan tahanan itu.