HSUPA: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan 'High-Speed Uplink Packet Access (HSUPA) adalah sebuah protokol telefon bergerak 3G dalam keluarga HSPA dengan up-link kelajuan hingga 5,76 Mbit / s. Nama HSUPA...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 03:23, 2 Februari 2010

High-Speed Uplink Packet Access (HSUPA) adalah sebuah protokol telefon bergerak 3G dalam keluarga HSPA dengan up-link kelajuan hingga 5,76 Mbit / s. Nama HSUPA dicipta oleh Siemens. 3GPP tidak menyokong nama 'HSUPA', tapi malah menggunakan nama Enhanced Uplink (Eul). [1]

HSUPA spesifikasi disertakan dalam Universal Mobile Telecommunications System Release 6 standard yang diterbitkan oleh 3GPP. - "Matlamat teknikal Enhanced Uplink dari fitur ini adalah untuk meningkatkan prestasi uplink berdedikasi saluran pengangkutan, iaitu untuk meningkatkan keupayaan dan throughput dan mengurangkan kelewatan."

Penerangan

HSUPA uplink disempurnakan menggunakan saluran khusus (E-DCH) di mana ia akan menggunakan kaedah adaptasi link serupa dengan yang digunakan oleh HSDPA, iaitu:

   * Pendek Transmisi Sisa Jeda membolehkan link cepat adaptasi;
   * HARQ (hybrid ARQ) dengan tambahan redundansi membuat retransmisi lebih berkesan.

Demikian pula untuk HSDPA, HSUPA menggunakan packet scheduler, tetapi beroperasi pada permintaan-geran UEs prinsip di mana meminta izin untuk menghantar data dan penjadwal memutuskan kapan dan berapa banyak UEs akan dibenarkan untuk melakukannya. Permintaan untuk transmisi data yang berisi tentang keadaan penghantaran buffer dan antrian di EU dan Marjin daya yang tersedia. Namun, tidak seperti HSDPA, transmisi uplink tidak ortogonal satu sama lain.

Selain jadwal ini cara penularan standard juga membolehkan inisiatif sendiri mod transmisi daripada UEs, dilambangkan non-dijadualkan. Non-mod dijadualkan boleh, misalnya, boleh digunakan untuk perkhidmatan VoIP yang bahkan berkurang TTI dan penjadwal berdasarkan Node-B tidak akan dapat memberikan masa lengah yang sangat pendek dan malar bandwidth yang diperlukan.

Setiap MAC-d aliran (iaitu aliran QoS) dikonfigurasikan untuk menggunakan jadual atau non-jadual mode; di EU menyesuaikan data rate untuk jadwal dan non-jadual mengalir secara mandiri. Kelajuan data maksimum daripada masing-masing aliran non-dijadualkan dikonfigurasikan di call setup, dan biasanya tidak berubah sering. Daya yang digunakan oleh aliran dijadualkan dikawal secara dinamik oleh Node-B melalui geran mutlak (terdiri daripada nilai aktual) dan relatif geran (terdiri daripada satu naik / turun sedikit) mesej.

Pada Layer 1, HSUPA memperkenalkan saluran fizikal baru E-AGCH (Absolute Grant Channel), E-RGCH (Relatif Grant Channel), F-DPCH (pecahan-DPCH), E-hich (E-DCH Hybrid ARQ Penunjuk Channel), E -DPCCH (E-DCH Dedicated Physical Control Channel) dan E-DPDCH (E-DCH Dedicated Physical Data Channel).

E-DPDCH digunakan untuk membawa E-DCH Pengangkutan Channel; dan E-DPCCH digunakan untuk membawa maklumat kawalan yang berkaitan E-DCH.

Sejarah

Jadual berikut memberikan kelajuan uplink untuk kategori yang berbeza HSUPA. HSUPA Kategori Max Speed Uplink Contoh Kategori 1 0,73 Mbit / s Kategori 2 1,46 Mbit / s Kategori 3 1,46 Mbit / s Kategori 4 2,93 Mbit / s Qualcomm 6.290 Kategori 5 2,00 Mbit / s Siemens: E52, E72, E55, 6700 Classic, N900, 5630 XpressMusic; BlackBerry: Storm 9500, 9.530; HTC: Dream; Nokia: C510, C903, W705, W995, T715 Kategori 6 5,76 Mbit / s Tour BlackBerry 9.630, Siemens CS-15, Sony Ericsson i8910 Kategori 7 (3GPP Rel7) 11,5 Mbit / s{| class="wikitable" |- ! pengatas 1 ! pengatas 2 ! pengatas 3 |- | baris 1, sel 1 | baris 1, sel 2 | baris 1, sel 3 |- | baris 2, sel 1 | baris 2, sel 2 | baris 2, sel 3 |}