Niat baik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alistair (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Alistair (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Seseorang yang bertindak dalam niat baik menurut [[perundangan positivisme]] (atau sesetengah cabang [[undang-undang semulajadi]]) dikatakan telah melakukan kesalahan tidak sengaja, dan sejurusnya diputuskan sebagai tidak perlu [[rasa bersalah]]. Timbangan ini sentiasa diaplikasi untuk menentukan setakat mana hak atau tanggungjawab yang bermaharajalela dalam pelbagai perhubungan antara manusia, seperti [[kontrak]] (common law) dan [[undang-undang tanggungjawab]] (sistem perundangan sivil). Pada hakikatnya, niat baik telah dikenalpasti sebagai ciri penting suatu kontrak, dan pihak-pihak dianggap mesti melakukan dengan niat baik tanggungjawab mereka dibawahnya.
 
Dalam hal [[prescripsipreskripsi]], niat baik dianggap sebagai keperluan yang tidak boleh diketepikan mengenai persoalan mendapat wilayah atau membebaskan diri daripada suatu bebanan. Juga, dalam pemutusan [[tugas]] yang tertanggungjawab atas seorang yang dirinya mendapat [[harta]] seorang lain, pengetahuan diambil mengenai niat baik dimana perbicaraan mula dan selesai.
 
Sebagai kebebasan kontrak positif, [[prinsip]] ini bermakna bahawa perbentukan suatu contrak dan pilihan istilah adalah hasil [[kehendak bebas]] pihak-pihak terlibat. Kebebasan kontrak mengakui persaingan antara [[pihak kontrak]] sendiri berkenaan syarat-syarat kontrak, tetapi harga penguatkuasaan semula pendikarian dan inisiatif yang sebalik apa-apa persaingan, tidak mutlak.