Keluarga (biologi): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: lmo:Famìa (biologìa)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: be:Сямейства, біялогія; perubahan kosmetik
Baris 7:
 
Hanya melainkan '''[[spesies]]''' dan '''[[genus]]''', famili ialah aras yang terpenting dalam [[taksonomi alfa|taksonomi]]. Perincian tepat untuk tatanama formal bergantung kepada [[Kod Tatanama]] yang berkenaan. Sila lihat [[pengelasan saintifik]] dan:
* [[Aras (botani)]]
* [[Rank (zoologi)]]
* [[Pengelasan virus]].
 
 
== Sejarah konsep ==
Konsep "famili", sebagai suatu aras di antara susunan dan genus, merupakan suatu rekaan yang agak baru. Istilah ''familia'' dicipta oleh [[ahli botani]] [[Perancis]], [[Pierre Magnol]], dalam karyanya, ''Prodromus historiae generalis plantarum, in quo familiae plantarum per tabulas disponuntur'' ([[1689]]). Beliau menamakan 76 kumpulan tumbuhan sebagai "famili" (''familiae'') dalam jadual-jadualnya. Konsep aras masih ''in statu nascendi'' (masih tumbuh) ketika itu, dan dalam kata pendahuluan ''Prodromus'', Magnol mencadangkan penyatuan famili-famili menjadi ''genus'' yang lebih besar. Konsep ini adalah jauh daripada cara bagaimana istilah itu digunakan pada hari ini.
 
[[Carolus Linnaeus]] menggunakan istilah ''familia'' dalam karyanya, ''Philosophia botanica'' ([[1751]]) untuk kumpulan-kumpulan tumbuhan yang utama : [[pokok]], [[herba]], [[paku-pakis]], [[Palmae|palma]], dan sebagainya. Beliau menggunakan istilah ini hanya dalam bahagian morfologi untuk bukunya, dan membincangkan organ-organ vegetatif dan generatif untuk tumbuhan-tumbuhan.
Baris 21:
Dalam [[zoologi]], "famili" merupakan aras di antara susunan dan genus yang diperkenalkan oleh Pierre André [[Latreille]] dalam karyanya, ''Précis des caractères génériques des insectes, disposés dans un ordre naturel'' ([[1796]]). Beliau menggunakan "famili" (sebilangannya tidak mempunyai nama) dalam sebilangan dan bukan kesemua susunan "serangga"nya (yang termasuk semua [[artropod]]. Bagaimanapun, sejak permulaan [[abad ke-20]], istilah ini telah digunakan dengan tekal dalam erti modern. Penggunaan dan akhiran nama untuk kategori ini ditakrif dalam [[Kod Tatanama Botani Antarabangsa]] dan [[Kod Tatanama Zoologi Antarabangsa]].
 
[[Kategori: Pengelasan saintifik]]
 
[[af:Familie (biologie)]]
Baris 31:
[[bn:পরিবার (জীববিজ্ঞান)]]
[[jv:Familia]]
[[be:Сямейства, біялогія]]
[[bs:Porodica (biologija)]]
[[br:Kerentiad]]