Ketinggian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 5:
 
Ketinggian juga memaksudkan:
 
# [[Altitud (segi tiga)|Altitud]] segitiga, iaitu kepanjangan dari puncak segitiga ke garis yang terbentuk oleh sisi bertentangan
# Ukuran dalam [[tembereng bulat]] kepanjangan dari titik tembereng bulat yang paling jauh dari pusat, hingga ke garis yang terbentuk oleh titik hujung arka tembereng (lihat diagram dalam [[tembereng bulat]]).
 
== Geologi ==
{{Selanjutnya|[[Atas min aras laut]]}}
Walaupun ketinggian adalah nisbi kepada satah, kebanyakan ukuran ketinggian dalam dunia fizikal adalah berasaskan permukaan sifar yang dikenali sebagai [[paras laut]]. Altitud dan [[dongakan]] sama ertinya dengan ketinggian, biasanya mentakrifkan kedudukan suatu titik di atas paras laut min. Secara amali, paras laut di bawah daratan benua perlu dihitung mengikut ukuran graviti; terdapat beberapa kaedah penghitungan yang agak berlainan.
 
==Geodesi==
Daripada menggunakan parasaparas laut, ahli geodesi lebih memilih untuk menentukan ketinggian dari permukaan elipsoid rujukan. Penentuan ketinggian mercu tanda geografi menjadi persoalan rujukan. Misalnya, gunung tertinggi dari segi dongakan dari paras laut sea level ialah [[Gunung Everest]] yang terletak di sempadan [[Nepal]] dan [[Tibet]]; tetapi gunung tertinggi mengikut ukuran dari puncak ke tapak ialah [[Mauna Kea]] di [[Hawaii]].
 
==Penerbangan==
Dalam bidang penerbangan, istilah ketinggian, altitud, dan dongakan tidak sama ertinya. Biasanya, altitud pesawat diukur dari paras laut, manakala ketinggiannya diukur darudari paras daratan. Dongakannya juga diukur dari paras laut, tetapi selalunya dianggap sebagai sifat daratan. Oleh itu, boleh diterima bahawa dongakan tambah ketinggian bersamaan altitud, tetapi istilah altitud ada berbagai-bagai maksudnya dalam bidang penerbangan.
 
==Budaya manusia==
Baris 32:
* [[Unit CGS]]
* [[Unit Cina]]
* [[Sistem Imperial|Unit imperial]]
* [[Unit lazim Amerika Syarikat]]
 
[[CategoryKategori:Ukuran]]
 
[[ar:ارتفاع]]