Ibrahim Ismail: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mueiemax (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Mueiemax (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 19:
==Pegawai Memerintah==
 
Tun Ibrahim ialah salah seorang dari tiga anak Melayu pertama yang menjadi Pegawai Memerintah batalion. Pada April 1958 [[Leftenan Kolonel]] (ketika itu) [[Abdul Hamid Bidin]] dilantik memerintah Batalion Pertama, Lt Kol. [[Tunku Osman Tunku Mohammad Jewa]] memerintah Batalion Kedua, manakala beliau memimpin Batalion Keenam Rejimen Askar Melayu Diraja. Pada Februari 1962, beliau dinaikkan ke pangkat [[Brigedier Jeneral|Brigedier]] dan dilantik sebagai Pengarah Pentadbiran Tentera Darat. Pada tahun berikutnya beliau menjadi Pegawai Memerintah (kini Panglima, berikutan perubahan Brigedier kepada Brigedier Jeneral) Briged Kelima Infantri yang beroperasi di Sabah ketika [[Konfrontasi Indonesia-Malaysia]]. Pada awal tahun 1965 pula beliau mengetuai Briged Pertama. Tidak sampai beberapa bulan selepas itu beliau mengambil alih pula pemerintahan Briged Keempat di Singapura. Pada Julai 1966, beliau dilantik menjadi Panglima Divisyen Infantri Pertama (Div) dan dinaikkan pangkat [[Mejar Jeneral]]. Ini ialah divisyen pertama yang ditubuhkan dan beliaulah panglima pertamanya. Dua tahun kemudian, Tun Ibrahim dinaikkan pangkat sekali lagi kepada [[Leftenan Jeneral]] ketika memegang jawatan sebagai Panglima Divisyen Infantri Kedua.
 
[[Peristiwa 13 Mei|Peristiwa malang pada 13 Mei 1969]] tercetus pada tahun berikutnya dan Tun Ibrahim dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif kepada Pengerusi [[MAGERAN]] iaitu [[Tun Abdul Razak]]. Pada penghujung tahun 1969, beliau telah dinaikkan pangkat [[Jeneral|Jeneral empat bintang]]. Ketika ini juga adalah kali pertama [[Tentera Darat Malaysia|Tentera Darat]] mempunyai dua orang Jeneral penuh, beliau dan [[Abdul Hamid bin Bidin|Tan Sri Hamid Bidin]] yang baru dilantik Ketua Turus Angkatan Tentera. Beliau akhirnya menggantikan Tan Sri Abdul Hamid Bidin sebagai Ketua Turus Angkatan Tentera pada 1 Julai 1970.
 
==Persaraan==
 
Sepanjang menjadi panglima tertinggi [[Angkatan Tentera Malaysia]], beliau banyak mengaturkan kerjasama dengan negara-negara jiran bagi membanteras ancaman komunis rentas sempadan. Dan tidak kurang dari tiga kali juga beliau menjadi sasaran serangan pihak komunis disebabkan keberkesanan strategi beliau. Pada 30 November 1977, Tun Ibrahim menamatkan perkhidmatan beliau setelah 36 tahun di dalam tentera. Beliau telah berkhidmat selama 7 tahun sebagai Panglima Angkatan Tentera, tempoh yang paling lama dipegang oleh mana-mana pegawai tinggi ATM. Beliau telah menulis dua buah buku yang menghimpunkan pengalaman-pengalaman beliau. Buku pertama, ''Sudahkah Kamu Bertemu Mariam'' diterbitkan pada tahun 1984 menceritakan pengalaman beliau ketika Perang Dunia Kedua. Buku kedua beliau, ''Ibrahim, Pahlawan Melayu'' pula mengandungi seluruh kisah kerjaya beliau ketika era menjelang [[Pemasyhuran Kemerdekaan Tanah Melayu|Kemerdekaan]] hinggalah beliau bersara.
 
Beliau kini masih lagi aktif dalam berbagai kegiatan masyarakat dan sering dilihat menghadiri majlis-majlis Angkatan Tentera. Perkahwinan beliau dengan Toh Puan Zakiah binti Ahmad dikurniakan empat orang anak, dua perempuan dan dua lelaki.
 
 
{{Kotak Jawatan|
penyandang terdahulu=[[Abdul Hamid bin Bidin|Jeneral Tan Sri Abdul Hamid bin Bidin]]|
Jawatan=[[Panglima Angkatan Tentera]]<br> 1 Julai 1970 &ndash; 30 November 1977|
penyandang kemudian=[[Haji Mohd Sany bin Haji Abdul Ghaffar|Jeneral Tan Sri Dato' Haji Mohd Sany bin Haji Abdul Ghaffar]]}}
 
[[Kategori:Orang hidup]]
[[Kategori:Kakitangan tentera Malaysia]]