Paru-paru: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: sco:Buffs
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: az:Ağciyərlər (insanın anatomiyası); perubahan kosmetik
Baris 3:
== Paru-paru mamalia ==
 
Paru-paru mamalia mempunyai permukaan berspan (''spongy texture'') dan dipenuhi liang [[epitelium]] dengan itu mempunyai luas permukaan per isipadu yang lebih luas berbanding luas permukaan paru-paru. Paru-paru manusia adalah contoh biasa bagi paru-paru jenis ini.
 
Paru-paru terletak di dalam [[rongga dada]] (''thoracic cavity''), dilindungi oleh struktur bertulang tulang selangka dan diselaputi karung dwidinding dikenali sebagai [[pleura]]. Lapisan karung dalam melekat pada permukaan luar paru-paru dan lapisan karung luar melekat pada dinding rongga dada. Kedua lapisan ini dipisahkan oleh lapisan udara yang dikenali sebagai [[rongga pleural]] yang berisi [[cecair pleural]]; ini membenarkan lapisan luar dan dalam berselisih sesama sendiri, dan menghalang ia daripada terpisah dengan mudah.
 
Bernafas kebanyakannya dilakukan oleh [[anatomi diafragma|diafragma]] di bawah, otot yang mengucup menyebabkan rongga di mana paru-paru berada mengembang. Sangkar selangka juga boleh mengembang dan mengucup sedikit.
Baris 13:
Darah tanpa [[oksigen]] dari [[jantung]] memasuki paru-paru melalui [[pembuluh pulmonari]] dan, selepas dioksigenkan, kembali ke [[jantung]] melalui [[salur pulmonari]].
 
=== Paru-paru manusia ===
[[ImejFail:lungs open.jpg|thumb|left|250px|Gambarajah hadapan paru-paru dikupas<br />Trakea bercabang ke bronkus]]
 
Manusia mempunyai dua paru-paru, dengan sebelah kiri terbahagi kepada 2 bahagian dan bahagian kanan kepada 3 bahagian. Setiap satu mengandungi anggaran 1500 batu laluan udara dan 300 juta alveolus, dengan luas permukaan dianggarkan seluas 140 [[meter]]<sup>2</sup> bagi orang dewasa (secara kasarnya seluas [[gelanggang tennis]]).
 
{{stub}}
 
{{commons|Category:Lungs}}
 
[[Kategori:Organ manusia]]
[[Kategori:Sistem pernafasan]]
Baris 30 ⟶ 31:
[[gn:Ñe'ãvevúi]]
[[ay:Chuyma]]
[[az:Ağciyərlər (insanın anatomiyası)]]
[[az:Ağciyər]]
[[id:Paru-paru]]
[[bn:ফুসফুস]]