Sistem pernafasan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ug:نەپەسلىنىش سىستېمى; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Respiratory system complete numbered.svg|thumb|right|300px|Gambar lengkap sistem pernafasan manusia.]]
'''Sistem pernafasan''' adalah sistem biologi semua [[organisma]] yang membabitkan pertukaran [[gas]]. Malah [[tumbuhan]] juga mempunyai sistem pernafasan, mengambil gas [[karbon dioksida]] dan mengeluarkan [[oksigen]] ketika siang.
 
Sistem pernafasan manusia mengandungi :
 
* [[Saluran pernafasan]] (''nasal passage''), di mana udara dilembabkan dan tempat deria bau berfungsi.
* [[Farinks]], kawasan umum di belakang mulut di mana [[udara]], makanan dan [[air]] lalu
* [[Larinks]], atau peti suara
Baris 23:
Dari isipadu ini, beberapa kapasiti penting juga boleh dikira:
 
* Kapasiti paru-paru sepenuhnya (''total lung capacity'') (TLC): isipadu paru-paru sepenuhnya (isipadu udara dalam paru-paru selepas sedutan maksima).
 
TLC = IRV + TV + ERV + RV
 
* Kapasiti baki berfungsi (''functional residual capacity'') (FRC): jumlah udara tinggal di dalam paru-paru selepas pernafasan normal dihembus keluar.
 
FRC = ERV + RV
Baris 33:
 
Haiwan boleh bernafas dengan pelbagai cara. Organ pernafasan haiwan terdiri daripada paru-paru, insang, liang pernafasan dan kulit. Terdapat beberapa jenis haiwan yang menggunakan cara lain untuk bernafas. Serangga air dan labah-labah air membawa bekalan udaranya sendiri dalam bentuk gelembung udara. Larva dan pupa nyamuk menggunakan tiup pernfasan untuk bernafas. Tumbuhan pula bernafas melalui stoma. Stoma ialah liang-laing seni yang terdapat pada daun. Stoma lebih didapati di bahagian bawah daun. Gas oksigen diserap masuk dan gas karbon dioksida dibebaskan melalui stoma. Pada sesetengah tumbuhan, stoma terdapat juga pada bahagian batang muda. Tumbuhan juga boleh bernafas melalui liang pernafasan yang terdapat pada bahagian ranting dan batang. Tumbuhan yang hidup di dalam air bernafas melalui ruang udara yang terdapat bahagian batangnya. Pokok bakau yang hidup di kawasan tanah berlumpur bernafas melalui akar pernafasan. (pneumatofor)
 
 
 
[[Kategori:Sistem pernafasan|*]]
Baris 88 ⟶ 86:
[[uk:Дихальна система]]
[[ur:نظام تنفس]]
[[ug:نەپەسلىنىش سىستېمى]]
[[war:Sistema respiratoryo]]
[[zh:呼吸系統]]