Laluan Kemasyhuran Hollywood: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Jalan Kemasyhuran Hollywood''' (bahasa Inggeris: Hollywood Walk of Fame) adalah satu laluan jalan kaki di sepanjang Hollywood Boulevard dan Jalan Vine di Hollywood, [[Los Angeles]], [[California]], [[Amerika Syarikat]], yang berfungsi sebagai muzium hiburan. Jalan ini dipahat dengan lebih daripada 2,000 bintang berbucu lima yang memaparkan nama-nama selebriti dan watak rekaan yang diberikan penghargaan oleh [[Dewan Perdagangan Hollywood]] atas sumbangan mereka kepada industri hiburan. Jalan Kemasyhuran ini dijaga oleh Badan Amanah Hollywood yang dibiayai sendiri. Lapan bintang pertama didedikasikan pada bulan September 1958 dan diletakkan di bahagian barat laut Hollywood Boulevard dan HighlandLebuh AvenueHighland. Ia dibina beberapa bulan sebelum majlis pembukaan rasmi JalanLaluan dibuat pada tahun 1960. Pada 9 Februari 1960, [[Joanne Woodward]] menjadi selebriti pertama yang menerimanamanya bintangdiabadikan di Jalan Kemasyhuran Hollywood.
 
== Ciri ==
 
Jalan Kemasyhuran memanjang ke barat di Hollywood Boulevard dari Lebuh Gower dan dari selatan di Lebuh La Brea ke utara di Jalan Vine di antara Jalan Yucca dan Sunset Boulevard. Panjang Jalan Kemasyhuran ini hampir 5.6 km untuk perjalanan pergi balik. Kedudukan untuk bintang tertentu adalah kekal, melainkan jika ia terpaksa dipindahkan kerana terdapat pembinaan berdekatan atau alasan lain.
 
Setiap bintang terdiri daripada bintang merah muda berbucu lima berbingkaikan gangsa. Inside the pink star is the name of the honoree inlaid in bronze, below which is a round bronze emblem indicating the category for which the honoree received the star. Di dalam bintang merah muda adalah nama ditempa dalam gangsa, sementara di bawahnya pula lambang gangsa bulat yang menunjukkan kategori penerima bintang. Lambang-lambang tersebut ialah:
 
[[Category:Sejarah dan budaya Hollywood]]