Surah Ibrahim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Robbot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ps:سورة إبراهيم; perubahan kosmetik
Baris 3:
'''Surah Ibrahim''' '''(سورة إبراهيم)''' adalah surah ke-14 dalam [[Al Qur'an]]. Surah ini terdiri atas 52 ayat dan termasuk golongan surah-surah [[Makkiyyah]] kerana diturunkan di Makkah sebelum [[Hijrah]]. Dinamakan Ibrahim kerana surat ini mengandungi doa Nabi Ibrahim a.s. iaitu ayat 35 sampai dengan 41. Isi doa ini ialah : permohonan agar keturunannya mendirikan [[solat]], dijauhkan dari menyembah berhala-berhala dan agar [[Makkah]] dan daerah sekitarnya menjadi daerah yang aman dan [[makmur]]. Doa Nabi Ibrahim AS ini telah diperkenankan oleh [[Allah]] SWT sebagaimana telah terbukti keamanannya sejak dahulu sampai sekarang. Doa tersebut dipanjatkan beliau ke hadirat Allah SWT sesudah selesai membina [[Kaabah]] bersama puteranya Ismail, di dataran tanah Makkah yang tandus.
 
== Isi Kandungan ==
# Keimanan: [[Al Quran]] adalah pembimbing manusia ke jalan Allah; segala sesuatu dalam alam ini kepunyaan Allah; keingkaran manusia terhadap Allah tidaklah mengurangi kesempurnaan-Nya; nabi-nabi membawa [[mukjizat]] atas keizinan Allah semata-mata; Allah kuasa mematikan manusia dan membangkitkannya kembali dalam bentuk baru; ilmu Allah meliputi yang lahir dan yang batin.
# Hukum-hukum: Perintah mendirikan [[solat]] dan menafkahkan sebahagian harta baik secara rahasia maupun secara terang-terangan.
Baris 25:
[[mzn:ابراهیم]]
[[nl:Soera Abraham]]
[[ps:سورة إبراهيم]]
[[pt:Ibrahim (sura)]]
[[ru:Ибрахим (сура)]]