Monsun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'thumb|right|250px|Awam monsun menyelubungi bandaraya [[Lucknow, Uttar Pradesh.]] '''Monsun''' pada mulanya memaksudkan...'
KLITE789 (bincang | sumb.)
Baris 11:
 
Semakin mendalam pemahaman monsum, semakin luasnya pengertian istilah monsun untuk merangkumi hampir semua fenomena yang dikaitkan dengan kitaran cuaca tahunan dalam kawasan tanah [[tropika]] dan [[hampir tropika]] di Bumi.
 
 
== Sistem monsun ==
Dengan semakin bertambahnya pengetahuan mengenai monsun, definisi "monsun" telah melebar, dan kini termasuk segala fenomena yang berkaitan dengan siklus cuaca tahunan di benua [[Asia]], [[Australasia]], dan [[Afrika]] yang tropika dan subtropika serta lautan dan samudera di wilayah-wilayah tersebut. Di daerah-daerah inilah siklus-siklus peristiwa cuaca yang paling hebat dan dramatik di [[Bumi]] terjadi.
 
Selain itu, sistem Monsun juga diketahui selalunya terjadi saat pembentukan [[benua raksasa|benua-benua raksasa]] seperti [[Pangea]] bersama dengan [[cuaca kontinental]] yang ekstrim.
 
=== Angin Monsun Barat (Asia) ===
Angin Monsun Barat adalah angin yang bertiup sekitar bulan [[Oktober]] - [[April]] di [[Malaysia]], [[Brunei]] dan [[Indonesia]]. Angin ini bertiup saat matahari berada di belahan bumi selatan, yang menyebabkan benua Australia musim panas, sehingga bertekanan minimum dan Benua asia lebih dingin, sehingga tekananya maksimum. Menurut hukum [[Buys Ballot]], angin akan bertiup dari daerah bertekanan maksimum ke daerah bertekenan minimum, sehingga angin bertiup dari benua Asia menuju benua Australasia, dan kerana menuju ke Selatan [[Khatulistiwa]]/Equator, maka angin akan dibelokkan ke arah kiri. Pada waktu ini, Indonesia dan Malaysia khususnya akan mengalami musim hujan akibat adanya massa wap air yang dibawa oleh angin ini, saat melalui lautan luas di bahagian utara (Samudera (Lautan) Pasifik dan Laut Cina Selatan).
 
=== Angin Monsun Timur ===
Angin Monsun Timur adalah angin yang bertiup pada bulan [[April]] - [[Oktober]] di [[Indonesia]] dan [[Malaysia]] khususnya. Angin ini bertiup saat matahari berada di belahan bumi utara, sehingga menyebabkan benua Australasia musim dingin, sehingga bertekanan maksimum dan Benua asia lebih panas, sehingga tekananya minimum. Menurut hukum Buys Ballot, angin akan bertiup dari daerah bertekanan maksimum ke daerah bertekenan minimum, sehingga angin bertiup dari benua [[Australasia]] menuju benua [[Asia]], dan karena menuju Utara Khatulistiwa/Equator, maka angin akan dibelokkan ke arah kanan. Pada waktu ini, Indonesia akan mengalami musim kemarau akibat angin tersebut melalui gurun pasir di bagian utara Australia yang kering dan hanya melalui lautan sempit.
 
==Rujukan==