William Henry Harrison: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
::''Artikel ini berkenaan [[Presiden Amerika Syarikat]]. Untuk keturunannya yang ke-4, silakan lihat [[William H. Harrison]]''
 
]'''William Henry Harrison''' ialah [[Presiden Amerika Syarikat]] yang ke-9.Beliau dilantik pada [[4 Mac]] [[1841]] dan meninggal dunia 31 hari setelah pelantikan. William H. Harrison adalah presiden Amerika SerikatSyarikat pertama yang meninggal dunia pada saat masih mendudukimenjawat jawatan presiden.
 
William H. Harrison lahir tanggalpada [[9 Februari]] [[1773]] di Charles City, [[Virginia]], iadia adalahmerupakan anak puteralelaki daripada salah satu Pemimpin Amerika Syarikat, [[Benjamin Harrison V]] dan Elizabeth Basset. Ayahnya adalah salah satu yang ikutturut menandatangani Deklarasi Kemerdekaan Amerika. Cucunya kemudian menjadi Presiden Amerika Syarikat yang ke-23, [[Benjamin Harrison]].
 
William Harrison awalnya mengikuti pendidikan kedokterankedoktoran, tetapi berhenti setelah ayahnya meninggal dunia. Ia lalu masuk menjadi tentara dimanadi mana ia bertugas selama 7 tahun.
 
Pada [[1812]] saat Amerika berperang melawan InggrisInggeris, saat itu William Harrison berpangkat Brigadir Jenderal, dan mengalahkan pasukan gabungan InggrisInggeris dan Indian di wilayah barat-laut Amerika Serikat. Kemenangan ini secara langsung menghentikan ancaman penyerbuan InggrisInggeris di kemudian hari ke wilayah tersebut dan menjadikan namanya terkenal.
 
Setelah berhenti dari karir militernya, William Harrison kembali ke kehidupan biasa dan mencoba membuka beberapa perusahaan, tetapi perusahaan-perusahaan ini gagal. Kemudian ia dipilih menjadi anggota Dewan Perwakilan Rakyat Amerika SerikatSyarikat dan berturut-turut menjadi GubernurGabenor, lalu Senator.
 
Pada [[1828]] William Harrison diangkat menjadi Duta Amerika untuk [[Colombia]] selama satu tahun. Ia kemudian dipanggil pulang kerana menghina Presiden Colombia.
Baris 20:
 
== Rujukan ==
* Buku Presiden-Presiden Amerika SerikatSyarikat, diterbitkan oleh Dinas Penerangan dan Kebudayaan Amerika Serikat, Jakarta (2003)