Universiti UCSI: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
KLITE789 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 15:
[[Imej:ucsi.jpg|thumb|350px|Kolej Universiti Antarabangsa Sedaya]]
 
'''Kolej Universiti Antarabangsa Sedaya''' ('''UCSI''') ialah sebuah [[universiti]] yang terletak di Taman Connaught, [[Cheras]], lebih kurang 10 [[Meter|kilometer]] di selatan [[Kuala Lumpur]], [[Malaysia]]. Diasaskan pada tahun [[1986]], UCSI telah diiktirafkan oleh [[Kementerian Pelajaran Malaysia]] sebagai sebuah universiti pada [[13 September]] [[2003]].
 
UCSI adalah antara hanya beberapa kolej swasta yang menawarkan satu lingkungan jurusan yang luas, termasuk [[Kejuruteraan]], [[Teknologi maklumat]] dan [[Perniagaan]], [[Sains gunaan]], [[Farmasi]] dan [[Perubatan]], [[Sains sosial]], dan [[Muzik]].
Baris 22:
 
Pelajar-pelajar UCSI terdiri daripada pelajar-pelajar tempatan serta pelajar-pelajar asing dari [[China]], [[Indonesia]], [[Singapura]], [[Taiwan]], [[Vietnam]], [[Thailand]], [[India]], [[Pakistan]], [[Kenya]], [[Congo]], [[Iran]], [[Iraq]], [[Yemen]], [[Arab Saudi]], [[Emiriah Arab Bersatu]], [[Mauritius]] dan [[Uzbekistan]].
 
==Sejarah==
Dibuka sebagai Canadian Institute of Computer Studies, institusi pengajian ini makin bertauliah makin maju mengorak langkahnya. Pada tahun 1990, namanya bertukar menjadi Kolej Sedaya, kemudian Kolej Antarabangsa Sedaya. Pada tahun 2003, insititusi ini mencapai taraf kolej universiti lalu dinamakan University College Sedaya International (UCSI), diikuti pada tahun 2008 apabila taraf universiti sepenuhnya dicapai dan namanya menjadi Unversiti UCSI.
 
==Pautan luar==
Baris 30 ⟶ 33:
 
{{Universiti di Malaysia}}
[[Kategori:Universiti dan kolej di Malaysia|SUcsi]]
 
[[en:UCSI University]]