Kacang soya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: mn:Шар буурцаг; perubahan kosmetik
Baris 33:
[[George Washington Carver]] mengetahui kacang soya sebagai sumber penting protein dan minyak. Dia juga menggalakkan petani agar mengamalkan tanam bergilir (''crop rotation''). Kekacang, kacang soya, [[ubi keledek]] atau sebarang tanaman yang mampu mengembalikan [[nitrogen]] dan [[mineral]] kepada tanah ditanam selang dua tahun dan kemudiannya [[kapas]] pada tahun ketiga.
 
[[Fail:Soybeans.jpg|thumbthumbnail|left|200px|Kacang soya di tanah sepanjang Asia dan Amerika Selatan dan Utara.]]
 
Kebanyakan keluaran tenusu telah ditiru menggunakan kacang soya, dan keluaran seperti [[susu soya]], [[yogurt]] soya dan soy [[cream cheese]] terdapat dengan mudah dikebanyakan [[supermarket]]. Keluaran ini mempunyai tekstur dan bentuk yang serupa dengan keluaran berasaskan susu, bagaimanapun hasil soya tidak mengandungi jumlah kalsium yang banyak, kerana jumlah kalsium yang tinggi dalam kacang soya terikat dengan bentuk tidak larut dan kekal dalam [[okara]]. Dengan itu, kebanyakan pengeluar kacang soya menjual keluaran diperkaya dengan kalsium juga. Tofu sering mengandungi sejumlah besar mineral penting ini kerana garam kalsium digunakan bagi pemejal protin dalam susu soya bagi menghasilkan tahu (''tofu''). Tambahan lagi, protin soya telah didapati mengurangkan penyingkiran kalsium oleh [[buah pinggang]], kesan yang ditingkatkan lagi dengan kandungan tinggi kalsium dalam keluaran soya. Kebanyakan keluaran soya dewasa tidak sepatutnya diberikan kepada bayi, walaupun formula yang dirumus khusus bagi bayi telah dihasilkan masa kini. Sebagai mana formula tenusu, formula berasaskan soya mengandungi vitamin tambahan dan zat lain ditambah kepadanya untuk menjadikannya sesuai bagi keperluan bayi. Dalam sesetengah kes, bayi yang diberikan susu soya dewasa secara berpanjangan menjadi kekurangan zat teruk dan ada yang mati. Tambahan lagi, alahan soya adalah salah satu bentuk alahan makanan yang biasa.
Baris 42:
{{seealso|Minyak sayuran}}
 
[[Fail:Soybeanvarieties.jpg|thumbthumbnail|right|200px|Pelbagai jenis kacang soya digunakan bagi pelbagai kegunaan.]]
Kacang soya adalah tumbuhan tempatan bago [[Asia]] tenggara, tetapi 45 peratus daripada kawasan kacang soya dunia, dan 55 peratus penghasilan adalah di [[Amerika Syarikat]]. US menghasilkan 75 milion tan metrik kacang soya pada tahun 2000 yang mana satu per tiga dieksport. Pengeluar utama lain adalah [[Brazil]], [[Argentina]], [[China]], dan [[India]]. Kebanyakan keluaran US adalah sebagai makanan haiwan atau dieksport, walaupun pengambilan soya oleh penduduk US semakin meningkat. Walaupun kacang soya telah dipuji kerana pelbagai kualitinya, kumpulan alam sekitar seperti [[Greenpeace]] telah membuat aduan bahawa penanaman kacang soya di Brazil mendorong pengondolan hutan hujan Amazon.
 
Baris 106:
[[mk:Соја]]
[[mr:सोयबीन]]
[[mn:ШошШар буурцаг]]
[[nl:Sojaboon]]
[[ja:ダイズ]]