Zahrain Mohamed Hashim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 49:
 
==Keluar dari Keadilan sebagai Ahli Parlimen BEBAS==
Pada 12 Februari 2010, beliau mengumumkan keluar dari PKR berkuatkuasa serta merta dan menjadi wakil rakyat bebas dan tidak mesra BN. Kedudukannya di [[Dewan Rakyat]] akan berubah dari barisan kerusi [[PKR]] kepada barisan kerusi Bebas mulain 15 Mac 2010.
 
Beliau mengumumkan meletakkan semua jawatannya dalam PKR berkuatkuasa serta merta. Beliau bertindak demikian kerana hilang sudah kepercayaan kepada kepimpinan Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga setiausaha agung DAP Lim Guan Eng. <ref>[http://www.malaysiakini.com/news/124278 "Zahrain keluar PKR, jadi MP bebas", Malaysiakini.com, 12 Februari 2010.]</ref> Zahrain tidak dapat menerima Lim sebagai '[[Khalifah Omar Abdul Aziz]] dan slogan 'Amar makruf nahi mungkar'. Lim amat bahaya kepada umat Islam [[Pulau Pinang]] seperti pengharaman perarakan Malidur Rasul. Slogan '[[Middle Malaysia]]' tidak ubah seperti '[[Malaysian Malaysia]]' slogan [[DAP]] satu ketika dahulu.
 
Datuk Seri [[Anwar Ibrahim]] dan tok guru [[Nik Abdul Aziz bin Nik Mat]] menganggap tindakan Zahrain keluar [[PKR]] sebagai mengkhianati pengundi. Tok guru menggesanmenggesa Zahrain meletakkan jawatan agar pilihan raya baru dapat diadakan. Anwar sendiri mengakui tersilap pilih beberapa calon PKR yang dipilih semasa pilijhan raya 2008. Zairain pula menganggap tok guru tidak memahami manipulasi, tidak tanduk jijik [[DAP]] di [[Pulau Pinang]], [[Kedah]], [[Perak]] dan [[Selangor]]. Zahrain sanggup meletakkan jawatan ahli parlimen Bayan Baru xsekiranya LGE sendiri meletakkan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang.
 
Perubahan 16 September dikatakan pembohongan Anwar Ibrahim . Tok guru seharusnya melihat 16 September juga melibatkan 'lompat parti'. Setakat ini Zahrain tidak berhasrat menyertai [[UMNO]] atau [[Barisan Nasional]]. Pemimpin [[PR]] hanya mementingkan ambil alih kuasa di [[Putrajaya]] tetapi memperlekehkan aduan Zahrain.<ref>[Wawancara dengan Zahrain dalam program 'Isu', RTM1 pada hari Jumaat, 19 Februasri 2010, jam 10.00 - 11.00 malam]</ref>