Bahasa Hawaii: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shengwei95 (bincang | sumb.)
Shengwei95 (bincang | sumb.)
Baris 216:
|}
 
Nota 1. Untuk nombor "10", dalam bentuk Tonga dalam jadual adalah sebahagian daripada Perkataan / hono-fulu / ( 'sepuluh'). Hawaii bentuk bahagian daripada Perkataan / duwé-hulu / ( 'sepuluh hari'), namun bentuk yang lebih umum digunakan dalam menghitung dan Kuantifikasi adalah / ʔumi /, akar yang berbeza.
 
Penerapan kaedah untuk lexicostatistical data dalam jadual akan memaparkan empat bahasa yang bermanfaat berkaitan satu sama lain, dengan mempunyai 100% tagalog cognacy dengan PAN, sementara Hawaii dan Tonga mempunyai 100% cognacy dengan satu sama lain, tetapi 90% dengan tagalog dan PAN. Hal ini disebabkan kerana bentuk-bentuk untuk setiap nombor adalah sanak, kecuali Tonga Hawaii dan kata-kata untuk angka "1", yang seasal dengan satu sama lain, tetapi tidak dengan tagalog dan PAN. Ketika set lengkap 200 makna yang digunakan, peratusan akan jauh lebih rendah. Sebagai contoh, Elbert menemukan Tonga Hawaii dan mempunyai 49% (98 ÷ 200) bersama cognacy. [34] Hal ini menunjukkan pentingnya data-saiz untuk menetapkan kaedah ini - sedikit data, keputusan cruder; lebih banyak data, keputusan yang lebih baik.
 
Penerapan metode perbandingan akan menunjukkan sebahagian hubungan genetik yang berbeza. Ini akan menunjukkan perubahan suara, [35] seperti:
 
1. hilangnya semua akhir kata PAN konsonan dalam Tonga dan Hawaii;
2. menurunkan PAN * u ke Bahasa Tagalog [o] pada suku kata akhir kata;
3. retensi PAN * t dalam kata-kata awal dan posisi tengah dalam Tagalog dan Tonga, tetapi pergeseran kepada / k / di Hawaii;
4. retensi PAN * p dalam Tagalog, tetapi pergeseran ke / f / dalam Tonga dan / h / dalam Bahasa Hawaii.
 
Kaedah ini akan mengenali suara berubah # 1 sebagai inovasi bersama Hawaii dan Tonga. Juga akan memuat Tonga Hawaii dan sanak untuk "1" sebagai salah satu inovasi bersama. Karena fitur ini dipakai bersama-sama secara eksklusif, Hawaii dan Tonga ditemui untuk lebih erat berkaitan satu sama lain daripada yang ke Bahasa Tagalog atau PAN.
 
Borang dalam jadual menunjukkan bahawa vokal Austronesia cenderung relatif stabil, sedangkan konsonan relatif stabil. Hal ini juga jelas bahawa kata-kata Hawaii untuk "5" dan "8" dasarnya tetap tak berubah selama 6.000 tahun.
== Pautan luar ==
{{InterWiki|code=haw}}