Jack the Ripper: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tukar kepada bahasa Melayu piwaiai
Baris 1:
[[Fail:JacktheRipperPuck.jpg|thumb|right|200px|Sampul tanggal 21 September [[1889]], isu dari majalah ''[[Puck]]'', menampilkan gambaran kartunis Tom Merry mengenai pembunuh misteriusbermisteri bernama Jack the Ripper.]]
'''Jack the Ripper''' (''Jack sang Pencabik'') adalah julukangelaran untuk tokohpembunuh misteriusmisteri yang melakukan serangkaianrangkaian pembunuhan berantaibersiri dan mutilasipencacatan di [[InggrisEngland]] pada [[abad 19]].
 
Pada [[31 Ogos]] [[1888]] lewat tengah malam, di daerah [[East End]] di bandaraya [[London]], [[Englad]] yang dikenaldikenali dengan nama [[Whitechapel]] (daerah lampu merah di London) pernah dihebohkanheboh dengan aksi pembunuhan berantaibersiri sadis terhadap sejumlah wanita tuna susilapelacur. IdentitasIdentiti pelaku pembunuhanpembunuh hingga kini tidak berhasilberjaya diungkapdisingkapkan. Polis hanya tahumengetahui bahawa sang pembunuh menjulukimengelar dirinya sebagai "Jack the Ripper".
 
Jack The Ripper tidak meninggalkan bukti satu bukti pun dalam tindakan kriminalnyajenayahnya, pola pembunuhannya pun tidak diketahui, bahkan dapat dibilang acak. Satu-satunya persamaan antara korban-korbannya ialah bahawa mereka adalah wanita tuna susilapelacur.
 
Jack The Ripper membunuh korban-korbannyamangsanya tanpa ampunbelas kasihan. Setelah memotong leher korbannyamangsanya, kemudian Jack The Ripper memutilasimencacatkan mereka. Bagaikan bayangan di malamwaktu harimalam, tidak ada seorangpun yang dapat menguakmenyingkap siapakah Jack The Ripper sebenarnya. Walaupun Jack The Ripper "hanya" beraksi lebihsekitar kurang satu tahun, korbannya sangat banyak dan telah menjadi legenda sampai sekarang.
 
Ada juga dugaan kalaubahawa pelaku adalahmerupakan seorang doktor atau setidaknya orang yang mempunyai latar belakang pendidikan kedokterankedoktoran spesialisasikhusus didalam bidang operasi bedah karena sayatankelaran-sayatankelaran di tubuh korbannyamangsanya sangat rapi yang hanya dapat dilakukan menggunakan alat-alat operasi kedokterankedoktoran yang memerlukan keahlian khusus.
 
IdentitasIdentiti Jack the Ripper sampai hari ini masih merupakan misteri; paraterdapat spekulanspekulasi meramalkanmenjangkakan bahawa Jack the Ripper telah menyeberangi [[Atlantik|Laut Atlantik]] dan bermukimtinggal di AS[[Amerika Syarikat]] selepas setelahmelakukan pembunuhan-pembunuhan tersebut.
 
== Pautan luar ==