Pegawai Waran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
==Malaysia==
 
Dalam perkhidmatan [[Angkatan Tentera Malaysia]], Pegawai Waran adalahialah seorang [[pegawai tanpa tauliah]] yang mempunyai kekananan yang tinggi, dan dikaitkan dengan pengalaman dan pengetahuan yang tinggi dan meluas.
 
[[Image:pw_I.jpg|thumb|120px|right|Insignia pangkat Pegawai Waran I [[Tentera Darat Malaysia]]]]
Baris 18:
Pegawai-pegawai Waran tidak dipanggil gelaran Tuan seperti pegawai-pegawai bertauliah, tetapi dipanggil dengan panggilan kehormatan "Encik". Pegawai waran tidak menggunakan calit seperti Sarjan dan Staf Sarjan, tetapi sebaliknya menggunakan satu tanda khas mempunyai [[mahkota]] di uniform. Anggota lain-lain pangkat tidak memberikan tabik kepada Pegawai Waran. Hanya pegawai-pegawai bertauliah sahaja yang diberikan tabik.
 
Pegawai Waran yang berkhidmat cemerlang dan mempunyai kemahiran-kemahiran tertentu boleh diberikan pertimbangan untuk perlantikan sebagai Pegawai Bertauliah. Dengan itu, Pegawai Waran I boleh dihentikan perkhidmatan sebagai [[Pegawai Tanpa Tauliah]] dan perkhidmatan beliau digantikan dengan perkhidmatan sebagai Pegawai Bertauliah, dan dengan demikian diberikan nombor perkhidmatan yang baru.
 
==Amerika Syarikat==