Jemaah Islamiah Aceh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Kem latihan pengganas di Aceh''' di temui di hutan Jalin Kabupaten Aceh Besar, 70 km di timur Banda Aceh, utara pulau Sumatera,Indonesia pada pa...'
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kem latihan pengganas di Aceh''' di temui di hutan pegunungan Jalin, Kecamatan Kota Jantho, Kabupaten Aceh Besar, 70 km di timur [[Banda Aceh]], utara pulau [[Sumatera]],[[Indonesia]] pada pada 2322 Februari 2010.
 
Risikan polis Indonesia mendapat maklumat kira-kira 50 pengganas beroperasi di Acheh. 100 polis komando Indonesia menyerbu dan berbalas tembak selama 14 jam. Polis menemui pakaian seragam mirip tentera Malaysia ketika polis Indonesia membuat serbuan di pusat latihan paramilitari [[Jemaah Islamiyah]] (JI). Turut dirampas ialah [[pisau komando]], [[teleskop]], [[rangsum tentera]], pakaian seragam mirip tentera Malaysia (ATM) dan [[khemah]]. CD tentang perjuangan kaum yang tertindas turut ditemui.
 
[[Ketua Polis Aceh]], Adityawarman menyatakan 50 pengganas baru itu mendapat inspirasi perjuangan [[Imam Samudera]] dan [[Noordin Mohammad Top]]. Pengganas itu memiliki 17 pucuk senjata api.4 lelaki tempatan berusia 21-46 berjaya ditangkap. Seorang terbunuh. Kira-kira 50 lelaki beroperasi di situ sejak September 2009. Kumpulan ini sering pindah randah.
 
Orang awam yang terbunuh ialah Kamaruddin (36) dan anaknya Suheri (14), berasal dari Lamleupueng, Kecamatan Kuta Cot Glie, Aceh Besar.Kamaruddin atau gelarnya Raja Rimba meninggal dunia semasa dihantar ke RS Bhayangkara, Banda Aceh. Mereka baru pulang dari memancing ikan.
4 lelaki tempatan berusia 21-46 berjaya ditangkap. Seorang terbunuh. Kira-kira 50 lelaki beroperasi di situ sejak 6 bulan lalu. Kamaruddin mati tertembak, manakala anaknya, Suheri, 14, tercedera.[15]
 
Mereka yang ditangkap ialah Ismed Hakiki (40) dan Zakky Rahmatullah (27) berasal dari Kecamatan Picung, Kabupaten Pandeglang, Provinsi Banten. Yudi Zulfahri (27) warga Perumnas Lambheu, Kecamatan Darul Imarah dan Masykur Rahmat (21), warga Gampong Miruek, Kecamatan Krueng Barona Jaya.<ref>[http://m.serambinews.com/news/view/24954/empat-tersangka-teroris-dibekuk Empat Tersangka Teroris Dibekuk]</ef>
 
Pada 1 Mac 2010, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menafikan Malaysia mahupun Angkatan Tentera Malaysia (ATM) terlibat. Beliau meminta laporan lengkap daripada [[Ketua Polis Indonesia]] melalui Kedutaan Besar Malaysia di [[Jakarta]].