Damar mastik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
שחר1979 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
wikikan
Baris 1:
{{wikikan}}
{{padam|Tiada rujukan, maklumat diragukan.}}
 
'' 'MasticMastik''' atau '' 'Mastix''' ((({{lang-el | Μαστίχα))}}) adalah sebuah [[damar]] diperolehi daripada [[Pistacia lentiscus|damar wangi pohon]] (''Pistacia lentiscus ''). Nama lain meliputi Yaman karet''''karet''dan arab''. Di Greece dikenali sebagai "air mata [[Chios]]" kerana telah taditionally dihasilkan di pulau Greece nama itu.
[[File:Mastic.jpg|thumb|]]
 
Sedangkan Alkitab menjelaskan pokok-pokok ini dipanggil Bcaim "(Bahasa" Menangis ") kerana yang serupa [[damar]] menangis air mata. Selama Pulau Chios Turki adalah bobot yang sama emas dan laki-laki yang mencuri bumbu dieksekusi oleh urutan Sultan. Adakah juga digunakan sebagai Sam penyembuhan luka disinfektan analis industri masalah-masalah dadah dan membantu rahim wanita hamil, menghentikan pendarahan, mencegah jangkitan di dalam perut. juga merupakan bahan yang mengikat atau oriental stabilizer penyiapan bahan permen atau makanan penutup seperti Turkish Delight ais krim atau karat berpadanan untuk menyiapkan puding, pikiranku, anggrek (minuman) dan kelayakan daripada sebuah mentega, kuih dan berfungsi juga sebagai pengganti LK Orenflor "dan" gelatin ". boleh menggantikan bahan yang disebut "CMC bubuk" digunakan untuk menstabilkan ais krim bukan susu bubuk. imitasi daripada bahan sintetik digunakan sebagai bahan karat di sentra-sentra produksi sudah 2400 tahun. Damar Hmstika lebih kosmetik dan industri menggunakan. Mstika resin juga boleh menghasilkan jenis pokok ini seperti''[[Pistacia palaestina]]''yang dikenali Midrashim literatur para rabi Talmud. Ada lagi yang disebut getah kemenyan "yang dihasilkan pohon kemenyan ('' [[Boswellia]] ''), juga disebut rempah-rempah kedai-kedai, farmasi, dan alam yang disebut gula-gula getah atau gula-gula getah arab Yaman" resin pokok kerana kesamaan mulutku ini orang-orang Yahudi daripada Yaman juga disebut sebagai "putih". Ada sebuah benua Afrika getah kayu yang dihasilkan kaedah serupa bernama "Gom arab" (atau "getah Arbicom" profesional Bahasa) juga digunakan sebagai bahan penyedap makanan dan kelayakan sebagai pelekat. Selain itu, ada juga banyak tiruan damar wangi. damar wangi rempah-rempah dianggap mahal dan hanya diberikan sejumlah kecil kedai-kedai rempah-rempah berbentuk butiran atau serbuk selepas Nthno butir, di samping ada juga "minyak damar wangi" dihasilkan terutamanya di tempat-tempat penghasil rempah-rempah. Ada penjual es krim permen karet yang cenderung untuk menggantikan glukosa Warna kuning muda atau bahan pengikat lain kerana harga quality rempah-rempah. Menara-menara dewi pokok-pokok getah di Pulau Selatan [[Chios]] terletak di [[Laut Aegean]] di luar pantai Turki mengeksport biji-bijian Warna kuning muda dari seluruh dunia dan terutamanya di Timur Tengah dan Afrika Utara. damar wangi bentuk kristal keras juga boleh digunakan untuk menghasilkan kemenyan dupa seperti damar. Resin pengeluaran dan transformasi ke dalam rempah-rempah adalah selama bulan-bulan musim panas antara Jun dan September ketika pengeringan matahari yang kuat cecair menjadi bahan yang keras dipotong menjadi potongan-potongan kecil.
 
== Menggunakan ubat == ==
Menggunakan Warna kuning muda yang dikenali sejak zaman dahulu dan terapi ubat sebagai sumber yang sangat penting dalam ubat rakyat tradisional di Timur Tengah dan Greek purba ketika digunakan sebagai ubat terhadap racun ular. Parsi Kuno India digunakan sebagai bahan menyekat rongga. Abad pertama hidup doktor Greece bernama Dioskorids ahli botani yang menulis buku berjudul "Tentang Perubatan Bahan" tentang sifat-sifat penyembuhan damar wangi. Warna kuning muda khususnya baik masalah-masalah perempuan, menguatkan rahim selama kehamilan, rasa sakit dan menghentikan pendarahan siklus menstruasi. Baik untuk menghentikan dingin di musim sejuk. Menangani masalah Gingivitis, menghentikan pendarahan Peraturan, melayan jangkitan usus. Ketika mengunyah butir sebatian damar wangi dilepaskan ke dalam mulut Lktilt bakteri, mencegah pembusukan dan menyiapkan salep menenangkan pendarahan gusi. Obat rakyat arab ada banyak menggunakan kayu tersebut dibakar untuk sakit perut, mencegah Shilshulim, kendurkan buruk nafas, mulas rawatan, mengubati borok (ulkus), sakit gigi, eksim, merangsang pencernaan menghentikan pendarahan dari rahim, mempersiapkan sebuah ramuan untuk susu meningkatkan penyusuan. Studi Technion resin terbukti mengandungi sejumlah antioksidan yang melindungi hati, kajian menunjukkan bahawa memperkuat bahan resin endometrium dan membantu meningkatkan ovulasi kerana ciri muat kandungan prolaktin. Memiliki beberapa damar wangi membantu penyerapan kolesterol dalam tubuh dan dengan demikian mengurangkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan risiko serangan jantung. "damar wangi minyak" membantu masalah kulit Flstrim pengeluaran. Dalam beberapa tahun terakhir, menyiapkan pengajian tentang sifat-sifat penyembuhan damar wangi. Dalam sebuah kajian pada tahun 1985 oleh University of Thessaloniki Universiti Miikai ditemui oleh damar wangi boleh mengurangkan plak bakteria pada gigi -41,5 persen. Sebuah studi yang dilakukan pada tahun 1998 di Athens telah menemui minyak damar wangi anti - dan anti-bakteria gigi - Ftriitiot kaki. Kajian lain di University of Nottingham diterbitkan dalam jurnal "New England Journal of Medicine mendakwa bahawa boleh menyembuhkan damar wangi peptikum ulkus (borok) dengan membunuh bakteria Helicobacter pylori faktor ulkus peptikum. Kajian lain menunjukkan tidak berpengaruh pada warna kuning muda bakteria jangka masa yang singkat, tetapi studi baru baru-baru ini menunjukkan bahawa polimer yang larut dalam keluaran Hmstika likat (Poli-Beta-Myrcene) turun dari tubuh selepas waktu yang lama. Analisis lebih lanjut daripada kajian menunjukkan bahawa hanya sebahagian kecil daripada asid aktif dalam bakteria. Sementara yang paling aktif disebut Isomasticadienolic asid.
 
== Makanan Guna == ==
Pertama Penggunaan mengunyah rempah-rempah adalah bahan yang digunakan terutamanya untuk menghasilkan "karat" maka nama itu. Makanan yang digunakan terutama damar wangi kelayakan [[aiskrim]], [[sos]] dan bumbu di [[Lubnan]]. [[Mesir]] digunakan Warna kuning muda kelayakan yang berbeza [[sayuran]] yang dihasilkan selai dan mencipta kemacetan dengan membentang kain seperti permen karet dan seperti banyak tambahan makanan seperti daging dan sup. [[Maghribi]] digunakan untuk merokok makanan. [[Turki]] pengguna damar wangi makanan penutup seperti "berpikir", "Turkish Delight", "karat ais krim," "puding" seperti "Sotltz '" (Turki puding beras), "anggrek (minuman)" minuman Berkarbonasi. Negara-negara Maghreb terutama menggunakan warna kuning muda [[kuih]], [[permen]], kuih-kuih. [[Greece]] yang digunakan untuk menyiapkan minuman beralkohol dengan minuman beralkohol anis damar wangi, minuman, permen karet, kuih, kuih kering, permen, makanan pencuci mulut, roti, dan [[keju]] pengeluaran
 
== Kegunaan lain ==
butir Warna kuning muda juga digunakan sebagai bahan coating telus seperti [[kaca]], [[plastik]] dan pengeluaran lapisan varnish, dan sebagai manufaktur epoksi lem, coating melindungi terhadap sinar matahari pada [[filem]]. Juga warna kuning muda juga digunakan untuk menghasilkan [[parfum]] industri kosmetik, produksi [[sabun]], tubuh minyak, atau body lotion. Zat yang digunakan untuk disinfeksi luka kerana jumlah bahan resin Hiyakim pembunuh. Mumi orang mati. Sekat pengeluaran pasta gigi sementara lubang pada gigi. Sebagai pengganti lilin lilin.
 
[[Kategori:Resin]]
 
[[af:Mastiek (resin)]]