9 Mac: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: kl:Martsi 9
Aurora (bincang | sumb.)
kemas kini
Baris 9:
* [[1500]] - Armada pimpinan [[Pedro Alvares Cabral]] berangkat dari [[Lisbon]] ke [[Hindia Barat]]. Mereka bakal menemui [[Brazil]] yang terletak dalam lingkungan sempadan yang dikurniakan kepada Portugal mengikut [[Perjanjian Tordesillas]].
* [[1765]] - Setelah [[Voltaire]] berkempen, para hakim di [[Paris]] bersetuju untuk membebaskan [[Jean Calas]] dari tuduhan membunuh anaknya, meskipun Calas telah diseksa lalu dihukum mati pada tahun [[1762]] atas tuduhan tersebut, padahal anaknya pula mungkin sekali membunuh diri.
* [[1796]] - [[NapoléonNapoleon Bonaparte]] mengahwini isteri pertamanya, [[Joséphine de Beauharnais]].
* [[1841]] - [[Mahkamah Agung Amerika Syarikat]] memutuskan bahawa orang-orang tawanan [[Afrika]] yang merampas [[La Amistad|''La Amistad'']], kapal [[perdagangan hamba Atlantik|perdagangan hamba rentas Atlantik]], telah dijadikan [[perhambaan|hamba abdi]] secara haram.
* [[1842]] - [[Opera]] [[Giuseppe Verdi]] ''[[Nabucco]]'' dipersembahkan buat kali pertama di [[Teatro alla Scala]], [[Milan]].
* [[1862]] - Pertempuran antara [[kapal perang berperisai]] [[USS Monitor|USS ''Monitor'']] dan [[CSS Virginia|CSS ''Virginia'']] berakhir dengan seri dalam [[Pertempuran Hampton Roads]].
* [[1908]] - Kelab bola sepak [[Internazionale Milano F.C. Internazionale Milano|Inter Milan]] ditubuhkan.
* [[1932]] - [[Éamon de Valera]] dari [[Fianna Fail]] mewarisi [[W.T. Cosgrave]] dari [[Cumann na nGaedhael]] sebagai [[Majlis Eksekutif Negara Bebas Ireland|Presiden Majlis Eksekutif]] [[Negara Bebas Ireland]].
* [[1933]] - [[Kemelesetan Besar]]: Presiden [[Franklin D. Roosevelt]] menghantar [[Akta Perbankan Kecemasan]] kepada [[Kongres Amerika Syarikat]] sebagai langkah pertama dasar [[New Deal]] yang dicadangkan beliau.
* [[1944]] - [[Perang Dunia Kedua]]: Tentera Jepun menyerang balas tentera Amerika di [[Bukit 700]] di [[Pulau Bougainville]] dalam pertempuran selama lima hari.
* [[1945]] - [[Perang Dunia Kedua]]: Satu [[Pengebomanpengeboman Tokyo dalam Perang Dunia II|serangan bom terhadap Tokyo]] ''(gambar)'' memulakan [[ribut api]] yang membunuh 100,000 orang.
* [[1959]] - [[Anak patung]] yang paling laris di dunia, ''[[Barbie]]'', muncul buat pertama kalinya di [[Pesta Mainan Antarabangsa Amerika]] di [[bandar raya New York]].
* [[1997]] - [[Komet Hale-Bopp]]: Para pemerhati di [[China]], [[Mongolia]] dan [[Siberia]] timur berpeluang menyaksikan fenomena berganda yang jarang apabila [[gerhana]] membolehkan komet Hale-Bopp kelihatan pada hari itu.