Wikipedia:Anggaplah niat baik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
* [[Wikipedia:Jangan mencemuh secara peribadi|Cemuhan]]: Apabila anda telah mencemuh secara peribadi, mangsa mungkin akan beranggapan niat buruk. Perang sunting semestinya akan menjadi lebih seram.
 
* Kehilangan penglihatan polisi [[Wikipedia:NPOVPandangan berkecuali|berkecuali]] (NPOV). Idealnya adalah untuk mewaliki semua pandangan secara saksama dan tampa berat sebelah. Setiap pengembalian (berbanding penukaran) suntingan berat sebelah adalah kekalahan NPOV, tidak mengira betapa teruknya suntingan it. Cubalah mencari sebab mengapa orang lainnya itu beranggapan bahawa rencana itu berat sebelah. Kemudian, jika mungkin, cuba memasukkan poin mereka, tetapi dalam istilah yang anda menanggap berkecuali. Jika setiap pihak mengamalkan ini mereka akan bertemu di NPOV ataupun sekurang-kurangnya sesuatu yang dekat dengannya.
 
Sudah tentu ada perbezaan antara beranggapan niat baik dan tidak mengendahkan laku musnah. Jika anda mahukan orang lain beranggapan niat baik daripada diri anda, anda sendiri pun seharusnya demonstrasikan ia. Jangan meletakkan beban keatas orang lain. Menjerit "Anggaplah Niat Baik" kepada mereka tidak mengecualikan anda daripada menerangkan kelakuan anda, dan menjadikan ini sebagai tabiat akan meyakinkan mereka yang anda sebenarnya mempunyai niat buruk.