Perbincangan:Peristiwa 13 Mei: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
k kembali ke suntingan akhir oleh Aurora
Baris 1:
"Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan kemuncak kemarahan lama orang Melayu kerana mereka miskin di tanah air mereka sendiri." menggunakan istilah "orang Melayu miskin di TANAH AIR mereka" bagaimana dengan Orang Asli yang tetap tinggal di Semenanjung Malaysia??? {{tanpatt|Nerake}}
{{padam|Mengandungi tuduhan tidak berfakta.}}
 
Latarbelakang
 
 
Isu ini sebenarnya dirancang oleh Mahathir dan Lee Kuan Yew bagi mengguling Tunku Abdul Rahman. Kedua-dua penderhaka tersebut , iaitu Mahathir dan Lee Kuan Yew , telah mendapat arahan dan dana daripada Rockefeller dari Amerika Syarikat. Rockefeller merupakan ketua penggerak Illuminati bagi seluruh dunia. Tujuan 13 Mei ini diadakan ialah bagi mengeluarkan pengaruh Britain dalam pentadbiran negara ini. Dalam buku rasmi yang dikeluarkan oleh Tunku Abdul Rahman, Tunku menulis bahawa Mahathir sedang cuba menghapuskan Sistem Beraja Melayu . Ini bersesuaian dengan arahan organisasi yahudi Illuminati kepada Mahathir supaya menjadikan dajal sebagai raja tunggal di dalam dunia ini. Dan Mahathir adalah pendokong dajal nombor satu di dalam negara ini.
 
(Sekiranya anda ingin bukti sila baca link ini http://kumanddieaf.blogspot.com/2009/08/pembetulan-kepada-sejarah-malaysia.html )
 
Dan kepada moderator Yusri, sila buktikan kepada umum tentang fakta anda. Daripada siapa anda ambil fakta di atas. Adakah anda ambil daripada buku sejarah. Itu semua telah dipesongkan oleh Mahathir. Adakah anda penghuni Kg Baru ketika kejadian. Saya ingin menegaskan di sini bahawa Ibu Bapa saya tinggal di Kg Baru KL ketika kejadian 13 Mei 1969. Peristiwa ini sudah dirancang. Orang-orang UMNO dan setengah orang-orang Cina sudah mengetahui tentang konspirasi ini. Kedua-dua belah pihak (Cina dan Melayu) menyerang satu sama lain ketika waktu pagi lagi. Perempuan dan kanak-kanak Kg Baru sudah lama disembunyikan di Masjid Kg Baru dan Balai Polis Brickfields (sebelum kejadian lagi). Itu semua sudah dirancang awal oleh Dato' Harun MB Selangor.
 
Dan bagi pihak Cina pula, YTL mengambil peranan utama. YTL dan Presiden Gerakan telah membuat konspirasi di pihak Cina pula. Semua ini dirancang oleh Mahathir bagi tujuan untuk menghilangkan kuasa PM di tangan TAR. Orang-orang UMNO sudah lama berpakat untuk menyerahkan Pengarah Operasi Mageran kepada Tun Abdul Razak. Dan Tun Abdul Razak sedar tentang konspirasi ini. Tun Abdul Razak terpaksa ikut sebab ketika itu LKY sudah memprovokasi tentang isu Malaysian Malaysia. Isu Malysian Malaysia bermula bila TAR membuang Singapura daripada Malaysia. Jadi tujuan Tun Abdul Razak memainkan peranan utama dalam konspirasi ini ialah supaya untuk counter slogan Malaysian Malaysia yang dibawa olh LKY.
 
 
"Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan kemuncak kemarahan lama orang Melayu kerana mereka miskin di tanah air mereka sendiri." menggunakan istilah "orang Melayu miskin di TANAH AIR mereka" bagaimana dengan Orang Asli yang tetap tinggal di Semenanjung Malaysia???
 
Orang Asli dianggap sebagai golongan bumiputera dan diberikan keistimewaan yang sama dengan golongan bumiputera yang lain + keistimewaan lain. Sebagai contoh bekalan eletrik secara solar kendiri (stand alone solar power) disediakan secara percuma. Rawatan perubatan percuma, sekolah yang jauh di dalam hutan disediakan secara percuma, walaupun dengan bilangan pelajar yang jauh rendah berbanding sekolah dalam bandar, mereka masih berjaya menjadi doktor dan jurutera (baca akhbar). Selain itu milik mereka keatas tanah adat dan kawasan yang merupakan tempat tinggal secara turun temurun dilindungi melalui undang-undang. Pemilikan ini berdasarkan bukti mereka telah menetap dikawasan tersebut selama beberapa keturunan. Pada tahun lepas, dalam satu kes, orang asli berjaya menghalang sebuah syarikat & Majlis bandaran daripada menebang/mengambil tanah mereka kerana berjaya membuktikan mereka telah lama tinggal dikawasan tersebut melalui bukti tapak pengkebumian. Saya tidak ingat perincian kes ini, siapa yang tahu boleh meletakkan maklumat tersebut di sini. Keistimewaan ini tidak bererti wang akan diberikan secara percuma, semua masih perlu berusaha, cuma mereka dilindung daripada ditindas oleh tindakan monopoli.
Baris 19 ⟶ 5:
 
Pada tahun 1957 pembabitan ekonomi Melayu sekitar 2%. Pada 1969 pembabitan ekonomi hanya 5%. Ini mendorong kepada NEP yang bertujuan meningkatkan ekonomi pribumi termasuk orang asli kepada 30% (persendirian) yang masih gagal dicapai sehingga kini. [[Pengguna:Yosri|Yosri]] 11:36, 15 Mac 2006 (UTC)
 
 
Terdapat pelbagai pandangan berbeza tentang cerita-cerita belakang tentang Peristiwa 13 Mei 1969. Hanya Allah jua yang maha mengetahui akan punca dan pungka terjadinya peristiwa ini. Sejarah tetap sejarah di mana bebas untuk ditafsirkan dari pelbagai sudut.
Kembali ke laman "Peristiwa 13 Mei".