Jemaah Islamiah Aceh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
Mereka yang ditangkap ialah Ismed Hakiki (40) dan Zakky Rahmatullah (27) berasal dari Kecamatan Picung, Kabupaten Pandeglang, Provinsi Banten. Yudi Zulfahri (27) warga Perumnas Lambheu, Kecamatan Darul Imarah dan Masykur Rahmat (21), warga Gampong Miruek, Kecamatan Krueng Barona Jaya.<ref>[http://m.serambinews.com/news/view/24954/empat-tersangka-teroris-dibekuk Empat Tersangka Teroris Dibekuk]</ef>
 
Pada 1 Mac 2010, Menteri Pertahanan, Datuk Seri [[Ahmad Zahid Hamidi]] menafikan Malaysia mahupun Angkatan Tentera Malaysia (ATM) terlibat. Beliau meminta laporan lengkap daripada [[Ketua Polis Indonesia]] melalui Kedutaan Besar Malaysia di [[Jakarta]].
 
Ketua skuad antikeganasan, Sarjan Abdi percaya saki baki pengganas masih bersembunyi di hutan tebal di Aceh Besar. Polis lengkap dengan perisan badan dan raifel menggeledah perkampungan Idoh Tunong.Lebih 20 militan menyerang hendap pasukan polis pimpinan Abdi di perkampungan Lamkabeue, kurang tiga kilometer dari barat ibu negeri, Banda Aceh. Tiga anggotanya maut dan 11 lagi cedera. Pos kawalan polis dibina di setiap beberapa kilometer di Aceh Besar.
==Dulmatin ditembak==
Pada 9 Mac 2010, [[Dulmatin]] dan 2 pengawalnya berjaya ditembak di sebuah kafe siber di Pamulang, Tangerang, Jakarta, Indonesia.
==Pertempuran di Aceh==
Pada 12 Mac 2010, ketua penyiasat polis Persekutuan Indonesia, Itu Sumardi memberitahu bahawa 2 militan ditembak mati dan lapan lagi ditahan perkampungan Leupung, wilayah Aceh.Ketika itu polis memeriksa sebuah van kecil di sebatang jalan raya. Dua lelaki melompat turun dan menembak polis. Baki penumpang dalam van itu ditahan. Polis turut menemui lima laras senapang, sepucuk pistol semi-automatik dan 25 butir peluru. <ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0313&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_02.htm 2 militan di Aceh mati ditembak, 8 ditahan]</ref>
==Rujukan==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Jemaah Islamiah]]