Perisian bebas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexbot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: bn:মুক্ত সফটওয়্যার; perubahan kosmetik
Baris 7:
 
==Perisian Bebas (Free Software)==
Projek perisian bebas yang dikenali sebagi Projek [[GNU]] diketuai oleh Richard Stallman. Ia bermula pada 1983 untuk membangunkan [[Sistem Pengoperasian|sistem pengoperasian]] seperti [[UNIX]] lengkap yang mempunyai pengkompil, aturcara aplikasi, utiliti pembangunan dan sebagainya. Pada 1991, apabila versi pertama kerangka [[Linux]] ditulis, projek GNU telah menghasilkan hampir kesemua komponen sistem ini — kecuali kernel. Torvalds dan pembangun kernel seperti Linux menyesuaikan kernel mereka supaya dapat berfungsi dengan komponen GNU, dan seterusnya mengeluarkan [[Sistem Pengoperasian|sistem pengoperasian]] [[Linux]] yang cukup berfungsi. Oleh itu, [[Linux]] melengkapkan ruang terakhir dalam rancangan projek perisian bebas.Pada asasnya konsep perisian bebas merujuk kepada ''kebebasan'' bukannya ''harga''. Untuk memahamainya Richard Stallman berkata:
 
`Free software' is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of `free' as in `free speech,' not as in `free beer.'
Baris 23:
Sumber terbuka bermakna apabila sumber maklumat, kod, gambar, peta, pengarang, dan semua yang berkaitan adalah boleh dilihat dan diubahsuai oleh orang awam atau sesiapa sahaja.
 
'''Inisiatif Sumber Terbuka atau Open Source Initiative (OSI)''' telah dibentuk pada Feburari 1998 oleh Eric S. Raymond and Bruce Perens. Ia merupakan badan yang mengawal selia dan mewar-warkan konsep '''sumber terbuka'''. Konsep ini dibentuk untuk memadamkan anggapan setengah pihak bahawa perisian yang bebas atau percuma adalah anti-kormesial. Pihak Inisiatif Sumber Terbuka memberikan tiga kriteria yang dipanggil '''Definasi Sumber Terbuka''' iaitu:
 
* Kos sumber mesti diedarkan bersama perisian atau jika tidak ia mesti '''disediakan''' tidak lebih dari kos pengedarannya
Baris 110:
[[az:Azad proqram təminatı]]
[[id:Perangkat lunak bebas]]
[[bn:মুক্ত সফটওয়্যার]]
[[bn:ফ্রি সফ্টওয়্যার]]
[[zh-min-nan:Chū-iû nńg-thé]]
[[bs:Slobodni softver]]