Litar bersepadu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hashar (bincang | sumb.)
k robot Adding: he, ru, id, cs, es, pt, it, sv, ko
Aurora (bincang | sumb.)
gabung
Baris 2:
'''Litar bersepadu''' ( ''integrated circuit (IC)'' ) merupakan cip nipis, biasanya 1 [[sentimeter|cm]]<sup>2</sup> atau lebih nipis, mempunyai beribu atau berjuta [[perkakasan semikonduktor]] saling bersambung, kebanyakannya [[transistor]], termasuk juga komponen pasif seperti [[resistor]]. Litar bersepadu paling maju adalah [[mikroprosessor]], yang mengendali semua perkara dari [[komputer]] kepada [[telefon selular]] kepada [[ketuhar mikrowave]]. Cip ingatan komputer adalah keluarga cip bersepadu yang amat penting dalam masyarakat moden.
 
== Sejarah ==
Geoffrey W.A. Dummer, seorang saintis radar bagi Kementerian Pertahanan Kerajaan British (''British Ministry of Defence'') merupakan pencetus idea bagi Litar Elektrik Sepadu pada 7 Mei 1952. Pada 1956 beliau cuba untuk membina litar tersebut, malangnya En. Dummer tidak berjaya dalam melaksanakannya.
 
Litar bersepadu yang pertama dihasilkan ialah pada tahun 1959 pada 6 Februari, En Jack Kilby dari syarikat Texas Instruments. Pada masa itu ia diperbuat dari germanium. Kilby menerima patent untuk ciptaannya itu iaitu US3138743, US3138747, US3261081, dan US3434015. Robert Noyce dari syarikat Fairchild Semiconductor pula telah dianugerahkan satu hak cipta asal (''patent'') pada 25 April 1961 untuk satu unit litar bersepadu yang lebih kompleks yang dibuat dari silikon.
 
Terdapat beberapa generasi litar sepadu dan jenis iaitu:
* [[Small-Scale Integration (SSI)]]
* [[Medium-Scale Integration (MSI)]]
* [[Large-Scale Integration (LSI)]]
* [[Very Large-Scale Integration (VLSI)]]
* [[Ultra-Large Scale Integration]]
* [[Wafer-scale integration (WSI)]]
* [[System-on-Chip (SOC)]]
 
{{commons|Integrated circuit}}
 
[[Kategori:Peranti elektronik]]
[[cs:Integrovaný obvod]]
[[da:Integreret kredsløb]]