Teluk Thailand: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: war:Golpo han Thailand
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ro:Golful Tailandei; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Teluk Thailand''' atau '''Teluk Siam''' terletak di [[Thailand]]. Masyarakat [[Cina Thailand]] sering menggunakan istilah [[Siam]]. Teluk ini sebahagian daripada [[Laut China Selatan]]. [[Teluk]] ini bersempadan dengan [[Kemboja]],[[Thailand]] dan [[Vietnam]]. Di utara Teluk Thailand ini terletaknya [[kuala]] atau [[muara]] [[Sungai Chao Phraya]]. Panjang Sungai Chao Phraya ialah 372 kilometer mengalirkan air tawar . Terdapat satu garisan halus memisahkan [[air tawar]] dengan [[air masin]] di muara sungai ini. Air tawar dan air masin tidak bercampur sama sekali. Luas Teluk Thailand ialah 320,000 km persegi.
 
Sempadan teluk ini hingga ke [[Tanjung Bai Bung]] di selatan [[Vietnam]] dan di [[Kota Bharu]] di [[Kelantan]], [[Malaysia]]. [[Tanjung Bai Bung]] terletak di muara [[Sungai Mekong]].
 
==Geografi==
Kedalaman teluk ini ialah 45 meter sahaja. Paling dalam ialah 80 meter dan membolehkan kapal tanker [[kelapa sawit]] dan tanker [[petroleum]] rapat ke [[Pelabuhan Bangkok]]. Teluk ini dipenuhi dengan lanar lumpur yang dibawa oleh [[Sungai Chao Phraya]]. Sungai-sungai yang lain ialah [[Sungai Tha Chin]], [[Mae Khlong]] dan [[Sungai Bang Pakong]] di [[Teluk Bangkok]]. Lain-lain ialah [[Sungai Tapi]] dan [[Teluk Bandon]] di barat daya.
 
Dasar teluk ini terdapat banyak [[batu karang]] yang cantik-cantik. Aktiviti selam [[skuba]] menjadi tarikan pelancong di pulau [[Ko Samui]] di wilayah [[Surat Thani]], wilayah [[Pattaya]] [[Chonburi]] dan [[Ko Tao]].
 
Sebahagian laut ini menjadi rebutan dan pertikaian antara [[Malaysia]] dan [[Thailand]]. Pada tahun 1980-an perjanjian ZEE diadakan yang membolehkan [[nelayan]] kedua-dua negara menangkap ikan. Kawasan ini dipercayai mempunyai simpanan [[petroleum]] yang banyak. [[Petronas]] dari [[Malaysia]] berusaha memajukan kawasan ini dengan kerjasama kerajaan Thaland. Tetapi sektor perlancongan membantah aktiviti carigali petroleum kerana bimbang dengan pencemaran pantai. Sungguhpun telah ada perjanjian tetapi perselisihan dan tangkap menangkap masih berlaku dari semasa ke semasa.
Baris 42:
[[pl:Zatoka Tajlandzka]]
[[pt:Golfo da Tailândia]]
[[ro:Golful ThailandeiTailandei]]
[[ru:Сиамский залив]]
[[sk:Thajský záliv]]