Khawarij: Perbezaan antara semakan

1 bait dibuang ,  12 tahun lalu
k
bot mengubah: an:Harichismo; perubahan kosmetik
k (bot menambah: arz:خوارج)
k (bot mengubah: an:Harichismo; perubahan kosmetik)
== Sejarah perkembangan ==
Setelah kewafatan [[Uthman bin Affan|Saidina Uthman bin Affan]] yang dibunuh oleh orang Khawarij, kaum Muslimin mengangkat Ali bin abi Talib sebagai khalifah. Berita kewafatan Uthman sampai kepada [[Muawiyah ibn Abu Sufyan]], yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Uthman bin Affan.
Sesuai dengan tradisi Islam, Mu'awiyyah berhak menuntut balas atas kematian Uthman. Mendengar berita ini, orang-orang Khawarij ketakutan, lalu menyusup ke pasukan Ali bin Abi Talib. Mu'awiyyah berpendapat bahawa semua orang yang terlibat dalam pembunuhan Uthman harus dibunuh, sedangkan Ali berpendapat yang harus dihukum hanya mereka yang membunuh Uthman saja kerana tidak semua yang terlibat pembunuhan diketahui identitinya.
 
Akhirnya terjadilah [[perang Siffin]] karena perbezaan pendapat tadi. Untuk berdamai, masing-masing pihak mengirim utusan untuk berunding. Melihat hal ini, orang-orang khawarij keluar dari pasukan Ali bin abi Talib dan merancang untuk membunuh Mu'awiyyah dan Ali, tapi yang berjaya mereka bunuh hanya Ali bin Abi Talib.
Secara umum, ajaran utama golongan Khawarij adalah:
# Kaum muslimin yang melakukan dosa besar adalah kafir (bertentangan dengan pendapat [[Hasan al-Basri|Imam Hasan al-Basri]] dan golongan [[Muktazilah]]).
# Kaum muslimin yang terlibat dalam perang Jamal, yakni perang antara Aisyah, Thalhah, dan Zubair melawan Ali ibn Abi Thalib dan orang perantara (termasuk yang menerima dan membenarkannya) adalah kafir.
# Khalifah harus dipilih rakyat serta tidak harus dari keturunan Nabi Muhammad SAW dan tidak mesti keturunan Quraisy. Jadi, seorang muslim dari golongan manapun boleh menjadi khalifah jika mampu memimpin dengan baik.
 
 
[[ar:خوارج]]
[[an:KharichismoHarichismo]]
[[id:Khawarij]]
[[ca:Kharigisme]]
77,254

suntingan