Grisek: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: id:Grisek; perubahan kosmetik
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{terjemahan}}
:''Not to be confused with [[Gersik]] or [[Kampung Sungai Gersik]] of [[Sri Menanti]], [[Sungai Balang]], [[Parit Jawa]], [[Muar]].''
'''Grisek''' merupakan sebuah [[Mukim]] di dalam daerah [[Ledang]] wilayah [[Muar]]. Di dalam mukim ini, terdapat juga sebuah pekan kecil yang dikenali sebagai Pekan Gersik yang terletak 5km selepas [[Bukit Gambir]] sebelum [[Kundang Ulu]]. Sebelum siapnya jambatan pada tahun [[1990]] merentangi Sg. Muar, pekan ini hanya boleh dihubungi dengan perkhidmatan sampan (orang tempatan memanggilnya kotak) ke pekan [[Panchor]], [[Pagoh]], [[Bukit Pasir]], dan seterusnya ke [[Muar]].
 
:''NotAgar totidak beterkeliru confused withdengan [[Gersik]] oratau [[Kampung Sungai Gersik]] ofdi [[Sri Menanti]], [[Sungai Balang]], [[Parit Jawa]], [[Muar]], [[Johor]].''
'''Grisek ''' located at [[Bukit Gambir]], [[Ledang]], [[Muar]], [[Johor]], [[Malaysia]] is a picturesque village town by the bank of [[Muar River]] on the opposite side of [[Panchor]], [[Pagoh]].
'''Grisek''' merupakan sebuah [[Mukim]] di [[Bukit Gambir]], [[Ledang]], [[Muar]], [[Johor]], [[Malaysia]] yang terletak di tebing [[Sungai Muar]] di seberang sungai bertentangan dengan [[Panchor]], [[Pagoh]]. Di dalam mukim ini, terdapat juga sebuah pekan kecil yang dikenali sebagai Pekan Gersik yang terletak 5km selepas [[Bukit Gambir]] sebelum [[Kundang Ulu]].
 
'''Grisek''' merupakan sebuah [[Mukim]] di dalam daerah [[Ledang]] wilayah [[Muar]]. Di dalam mukim ini, terdapat juga sebuah pekan kecil yang dikenali sebagai Pekan Gersik yang terletak 5km selepas [[Bukit Gambir]] sebelum [[Kundang Ulu]]. Sebelum siapnya jambatan pada tahun [[19901997]] merentangi Sg.[[Sungai Muar]], pekan ini hanya boleh dihubungi dengan perkhidmatan sampan (orang tempatan memanggilnya kotak) ke pekan [[Panchor]], [[Pagoh]], [[Bukit Pasir]], dan seterusnya ke [[Muar]].
According to an account in the [[Malay Annals]] (Sejarah Melayu) literature, the last [[Malacca Sultanate]]'s Sultan Mahmud had escaped and retreated to Kampung Raja Pagoh after the fall and defeat of [[Malacca]] by the [[Portuguese]] invasion. On one day he went out fishing at [[Muar River]] with his followers, he reached a riverbank and heard “grisek! grisek!…” sounds from two tree trunks rubbing each others. Thereafter, the sultan named the place, '''Grisek'''. This town is sometimes called ''Gersik'' or ''Grisek'' alternatively but the official spelling is ''Grisek'' to avoid any confuse caused by the ambiguous name similarity of [[Sungai Gersik]] or [[Kampung Sungai Gersik]] in [[Sri Menanti]], [[Sungai Balang]], [[Parit Jawa]], [[Muar]]..
 
Menurut buku kesusasteraan[[Sejarah Melayu]], [[Sultan Melaka]] yang terakhir [[Sultan Mahmud Shah]] telah melarikan diri dan berundur ke Kampung Raja [[Pagoh]] setelah kejatuhan dan kekalahan [[Melaka]] akibat serangan [[Portugis]]. Pada suatu hari semasa baginda keluar memancing di [[Sungai Muar]] dengan pengikutnya, ketika baginda menghampiri tebing, baginda terdengar bunyi dua batang pokok bergeseran... “grisek! grisek!…”. Baginda sultan terus menamakan tempat itu sama ada ''Gersik'' atau ''Grisek'' Namun ejaan rasminya kini ialah ''Grisek'' untuk mengelakkan kekeliruan hasil dari persamaan nama dengan [[Sungai Gersik]] or [[Kampung Sungai Gersik]] in [[Sri Menanti]], [[Sungai Balang]], [[Parit Jawa]], [[Muar]].
Grisek is known since 150 years ago and there is an old [[Chinese]] temple. The oldest traceable record is a 120-year old banner from the Chinese old temple. With total ignorant on restoration concept by the temple committee, the historic old temple was “restored” to a new concrete building.
 
Grisek dikenali semenjak 150 tahun lagi dan terdapat sebuah tokong [[Cina]]yang tua. Bukti tertua yang dapat dijejaki adalah sehelai kain rentang berusia lebih 120 tahun di tokong lama tersebut. Tetapi kerana kejahilan dalam dalam konsep pemulihan jawatankuasa tokong tersebut, tokong lama bersejarah itu telah 'dipulihkan' dengan satu bangunan konkrit yang baru.
There is a Chinese school in Grisek that was founded in 1917 by Chinese immigrants. This small town has about 3,000 population with 90% are Chinese and others are Malay( mainly of [[Javanese]] descend) and Indian people. A 300 acres industrial zone was opened in 1996 for rubberwood-based furniture industry.
 
Terdapat juga sebuah sekolag [[Cina]] di Grisek yang telah diasaskan pada 1917 oleh pendatang [[Cina]]. Pekan kecil ini hanya mempunyai populasi sekitar 3,000 orang yang 90%nya adalah berbangsa [[Cina]] dan selainnya adalah berbangsa [[Melayu]] (berketurunan [[Jawa]]) dan [[India]]. Satu zon kawasan perindustrian sebesar 300 ekar telah dibuka pada 1996 bagi industri perabut berasaskan kayu pokok getah.
There is an old famous saying in [[Malay language]] among the locals that aclaims "Cantik Molek, Kahwin Grisek" and it is literally in [[English]] means "if a girl is beautiful, she should marry to Grisek Boy".
 
Terdapat satu perpatah [[Melayu]] yang terkenal di kalangan penduduk tempatan yang berbunyi "Cantik Molek, Kahwin Grisek" yang bermaksud sekiranya seorang gadis yang cantik dan ayu, maka dia patut berkahwin dengan lelaki Grisek.
Local tourists visiting Grisek for sport fishing activity because the river is abundant with fresh water tiger prawns. Whilst the river here is the anglers' haven for fresh water prawn fishing, the land is also well known for its mushroom farming which produce abundant of mushrooms for export as far as [[Japan]]. Firefly watching eco-tour for visitors can be arranged by local boat operators which is fascinating.
 
Ramai pelancung tempatan gemar mengunjungi Grisek untuk sukan aktiviti memancing kerana sungai itu mempunyai banyak udangair tawar iaitu udang galah. Sementara sungai itu yang menjadi syurga pemancing udang galah, kawasan Grisek juga terkenal dalam penanaman cendawan yang banyak untuk ekspot sehingga ke [[Jepun]]. Di samping aktiviti memancing, lawatan eco-perlancungan untuk melihat kunang-kunang di ulu sungai yang menarik boleh diaturkan oleh pengusaha-pengusaha bot.
Beside fishing and 'prawning', firefly watching eco-tour for visitors to the upstream river can be arranged by local boat operators which is a fascinating experience.
 
A new bridge linking Grisek and [[Panchor]] was built in 1997, the sampan shuttle service used by local people to across river was discontinued.
 
== ExternalPautan LinkLuar ==
* [http://www.tourmalaysia.com/2009/02/10/tangkak-gersik/ Grisek Photos]
* [http://wikimapia.org/9998161/GRISEK-TOWN Wikimapia of Grisek]
Baris 33 ⟶ 30:
{{Malaysia-geo-stub}}
 
[[Kategori:CitiesBandaraya, townsbandar, pekan, mukim anddan villageskampung indi Johor]]
[[Kategori:TownsBandar, suburbspekan, mukim anddan villageskampung indi Muar]]
[[Kategori:Muar]]