Taliban: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TobeBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: yo:Taliban
MondalorBot (bincang | sumb.)
k Bot menambah: te:తాలిబాన్; perubahan kosmetik
Baris 3:
== Perkembangan awal ==
 
Selepas kejatuhan ''Republik Afghanistan Demokratik'' yang disokong oleh Russia pada tahun [[1992]], Afghanistan terjerumus dalam keadaan huru-hara perperangan antara ketua perang ''[[mujahideen]]'' yang bersaing. Taliban muncul sebagai kuasa yang mampu membawa kestabilan dalam kekosongan kuasa ini. Ia membawa kebaikan ekonomi dengan menghapuskan pelbagai bayaran yang diperlukan oleh pelbagai ketua perang; ia membawa kebaikan politik dengan mengurangkan pertempuran antara puak (sungguhpun pihak Taliban bertempur sengit dengan musuhnya, kuasa menyeluruhnya mengurangkan jumlah pecahan puak yang bertelagah); dan ia membawa kebaikan sosial dengan mengenakan kestabilan yang dialu-alukan kepada masyarakat yang kacau bilau. Pihak Taliban mendapat sokongan meluas dari puak Pashtun Afganistan dan dari beberapa negara jiran semasa perkembangan awalnya. Sungguhpun Taliban yang semakin radikal akan menjauhi kebanyakan mereka kemudiannya, masyarakat antarabangsa, termasuk Amerika Syarikat, turut menganggap kemunculan Taliban sebagai perkembangan positif semasa awal kemunculannya.
 
<div style="float:right; width: 250px; padding:2px; margin-left: 1em; text-align:center">
[[ImejFail:Mmomar.jpg|150px]]<br />''Mullah Omar, ketua agama Taliban dan ketua negara''</div>
 
Lagenda Taliban menyatrakan bahawa pada musim bunga [[1994]], apabila mendengar dua orang gadis diculik dan dirogol di pusat pemeriksaan ''mujahidin'' di perkampungan Sang Hesar berhampiran [[Kandahar]], [[mullah]] tempatan, [[Mohammed Omar]], a veteran of the ''[[Harakat-i Inqilab-i Islami]]'' faction of ''mujahideen'', mengumpul tiga puluh ''taliban'' lain membentuk pasukan pejuang, menyelamatkan gadis tersebut dan menggantung komander ''mujahideen'' yang bertanggung jawab. Selapas kejadian ini, menurut lagenda Taliban, perkhidmatan pejuang keugamaan yang alim ini amat dialu-alukan oleh penduduk kampung yang diganggu oleh ''mujahideen'' liar ini, dan dengan itu terbentuklah Taliban.
Baris 27:
 
Ini apa yang taliban katakan mengenai Pendidikan:
"Bertentangan dengan lapuran mengenai pendidikan wanita dalam akhbar, angka-angka yang di dapati dari sektor pendidikan di Afghanistan, mendedahkan bahawa pendidikan wanita di pedalaman Afghanistan meningkat. Menurut satu kajian yang dijalankan oleh ahli Jawatankuasa Swedish bagi Afghanistan (''Swedish Committee for Afghanistan'') (SCA), hampir 80 peratus bagi sekolah wanita terletak di kawasan luar bandar di bawah pentadbiran Negara Islam Afghanistan beroperasi sepenuhnya. Ms. Pia Karlsson, penasihat pendidikan di Unit Sokongan Latihan Teknikal (''Education Technical Support Unit'') (ETSU) bagi SCA , berkata dalam satu temubual yang akhir-akhir ini diterbit oleh ''Frontier Post'', akhbar harian [[Bahasa Inggeris]] yang berpangkalan di Peshawar bahawa hanya di dalam wilayah Ghazni, di mana Negara Islam di bawah kepimpinan TIMA berkuasa untuk dua tahun terakhirnya, kira-kira 85 peratus wanita masih di sekolah. Ms. Karlsson kata, "gambaran di luar bandar berbeza sepenuhnya."
 
=== Patung Buddha di Bamiyan ===
Baris 59:
 
== Lihat juga ==
* [[Al-Qaeda]]
* [[Layanan Taliban terhadap wanita]]
* [[Senarai pemimpin Taliban]]
 
== Rujukan ==
Baris 71:
 
== Bacaan lanjut ==
* ''Reaping the Whirlwind: Afghanistan, Al Q'aida and the Holy War'', Michael Griffin, 2003: Pluto Press, London. ISBN 07453191650-7453-1916-5
 
[[Kategori:Politik Afghanistan]]
Baris 129:
[[tl:Taliban]]
[[ta:தலிபான்]]
[[te:తాలిబాన్]]
[[vi:Taliban]]
[[tr:Taliban]]