Kecerdasan buatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kecerdasan Buatan''' (bahasa Inggeris: ''Artificial Intelligence'') atau lebih dikenali sebagai AI adalah kajian dan kejuruteraan mesin cerdas yang mampu melakukan fungsi-fungsi dan ciri-ciri pemikiran manusia. Konsep AI bermula dari zaman purba, tetapi kemunculan komputer digital pada abad ke-20 membawa konsep ini kepada suatu kemungkinan. AI telah difahami sebagai satu bidang ilmu komputer di pertengahan tahun 1950-an. Istilah AI telah diterapkan dalam program dan sistem komputer yang mampu melakukan tugas-tugas yang lebih kompleks daripada program komputer biasa, walaupun masih jauh dapat menandingi pemikiran manusia. Walaupun masih jauh daripada kepintaran manusia, kemampuan AI kini digunakan secara meluas di bidang-bidang seperti pemprosesan maklumat, permainan komputer, keselamatan negara, perdagangan elektronik, dan sistem diagnostik.
'''Kecerdasan Buatan''' (bahasa Inggeris: ''Artificial Intelligence'') atau lebih dikenali sebagai AI merujuk kepada [[mesin]] yang mampu untuk berfikir, menimbangkan tindakan yang akan diambil, dan mampu mengambil keputusan sepertimana yang dilakukan oleh [[manusia]].
 
== Jenis AI ==
Terdapat beberapa cara yang digunakan untuk membina kecerdasan buatan buat masa ini. Contoh-contoh utama termasuk :
* [[Logik Kabur]] : Menggunakan logik kabur untuk mencapai pilihan optimum. Berdasarkan intuisi manusia dan sangat mudah untuk direka.