Mohammad Fuad Stephens: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 38:
 
==Tragedi double six ==
Pada 6 Jun 1976, kapal terbangpesawat kecil jenis GAF Nomad buatan [[Australia]] menjunam terpacak di Kampung [[Sembulan]] , 2km dari [[Kota Kinabalu]] dan [[Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu]]. Pesawat ini dikendalikan oleh [[Sabah Air]] dari [[Lapangan Terbang Labuan]] ke [[Lapangan Terbang Antarabangsa Kinabalu]] . 11 orang terbunuhterkorban termasuk anak kapal. Berikut adalah senarai mereka yang terkorban dalam nahas itu :
 
# Ketua Menteri Sabah,Tun Mohd Fuad Stephens
# Menteri Kerajaan Tempatan Negeri, Datuk [[Peter Mojuntin]]
Baris 51 ⟶ 52:
# Johari Tun Fuad Stephens
 
Punca kemalangan ialah kerana kapal terbangpesawat Nomad<ref>[http://latrobevalley.yourguide.com.au/news/local/news/news-features/nomad-plan-in-full-flight/793123.aspx Nomad plan in full flight]</ref> itu lebih muatan. Sepatutnya 6 penumpang sahaja tetapi diisi 11 orang. Juruterbang gagal menaikkan sayap pesawat untuk diselaraskan dengan tekanan minyak dan akhirnya menyebabkan kemalangan.Sejak itu, kerajaan tidak menggalakkan VIP menaiki pesawat sama pada waktu serentak terutama membabitkan jumlah yang ramai.<ref>[http://bengodomon.com/2008/02/28/flashback-1976-sabah-state-elections-in-pictures/ Flashback: 1976 Sabah State Elections in pictures]</ref>
 
YM Tengku Razaleigh Hamzah sepatutnya menaiki kapal terbang yang sama tetapi pada saat-saat akhir telah di ajak turun daripada kapal terbangpesawat oleh Timbalan Ketua Menteri pada masa itu iaitu Datuk Harris Mohd. Salleh untuk merasmikan projek ladang lembu di Pulau Banggi, Kudat. Beliau juga menaiki jenis kapal terbangpesawat yang sama telah diarahkan untuk menjauhi kapal terbangpesawat sebaik sahaja mendarat di Kudat kerana dikhuatiri kapal terbangpesawat mengalami masalah yang sama. Sebaik sahaja mereka mendapat berita buruk ini, mereka telah di terbangkan oleh helikopter tentera ke Kota Kinabalu.
 
Jenazah beliau dikebumikan di tanah perkuburan berhampiran [[Masjid Negeri Sabah]], [[Kota Kinabalu]].