Banglo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: uk:Бунгало
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ca:Bungalou; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImageFail:Bungalows.jpg|thumb|right|250px|Sebaris rumah banglo di Virginia]]
'''Banglo''' ([[bahasa Hindi]]: बुन्गलोव) ialah sejenis [[rumah]] (biasanya) satu tingkat. Perkataan ini berasal daripada perkataan [[Bahasa Hindi|Hindi]] '''bangla''' pada [[1676]]. Secara harafiah, ia bermakna sebuah rumah "dalam gaya [[Bengal]]". <ref>[http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?book=Dictionary&va=bungalow Merriam-Webster Online]</ref> Rumah jenis ini asalnya kecil, hanya satu tingkat, beratap jerami, dan mempunyai [[serambi]] lebar. <ref>[http://www.bartleby.com/61/12/B0551200.html Bartleby.com]</ref> Banglo hari ini adalah jenis rumah berasingan yang biasanya mempunyai satu tingkat, satu tingkat setengah, atau dua tingkat, dan ada juga yang agak besar.
 
== Kelebihan ==
Banglo adalah amat sesuai untuk pemilik-pemilik rumah kerana semua kawasan kediaman terletak pada satu tingkat dan tidak adanya [[tangga]] antara bilik-bilik. Oleh itu, rumah banglo amat mudah ditukarkan menjadi tempat kediaman orang cacat yang menggunakan kerusi roda. Kawasan kejiranan yang hanya terdiri daripada banglo-banglo memberikan lebih banyak kebersendirian tanpa gangguan berbanding dengan kawasan kejiranan yang terdiri daripada rumah-rumah dua tingkat.
 
Bagi banglo, pokok dan pokok renek yang ditanam pada tempat-tempat strategik adalah mencukupi untuk mengadang pandangan jiran-jiran. Sebaliknya bagi rumah dua tingkat, rumah-rumah yang lebih tinggi itu memerlukan pokok yang jauh lebih tinggi untuk mencapai kesan-kesan yang sama, dan tidaklah praktik bagi pokok-pokok yang begitu tinggi ditanam terlalu dekat dengan rumah. Bagaimanapun, banglo-banglo yang walau dibina secara rapat masih menghasilkan kawasan-kawasan perumahan yang agak rendah padatnya dan oleh itu, mengakibatkan [[rebakan bandar]].
Baris 19:
[[Kategori:Rumah]]
 
[[ca:Bungalou]]
[[cs:Bungalov]]
[[da:Bungalow]]