Barah payudara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: el:Καρκίνος του μαστού; perubahan kosmetik
Baris 15:
'''Penyakit barah payudara''' merupakan [[barah]] tisu payudara / buah dada. Di seluruh dunia, ia merupakan penyakit barah paling meluas di kalangan [[wanita]], menyerang sekitar 10% semua wanita pada semua peringkat umur di dunia Barat. Walaupun usaha meluas dijalankan bagi pengesanan awal dan rawatan berkesan, sekitar 20% wanita dengan barah payudara akan meninggal disebabkan penyakit tersebut, dan ia merupakan bentuk barah kedua yang mengakibatkan kematian tertinggi bagi wanita. Kajian Kementerian Kesihatan [[Malaysia]] pula menunjukkan kira-kira 94% kes yang dirawat di hospital kerajaan sudah ditahap paling kritikal dan sukar dipulihkan dan kemungkinannya membawa maut [http://fakulti0.tripod.com/resort/id9.html ]. Ada diantara puncanya adalah disebabkan pesakit lebih suka mendapatkan rawatan tradisi dan hanya bersetuju mendapatkan rawatan klinikal apabila sudah parah. Ini berbeza dengan negara maju di mana statistik di negara maju menunjukkan 80 hingga 85 peratus pesakit kanser payudara dapat menjalani kehidupan biasa setelah menjalani rawatan awal, berbanding hanya 58 peratus di Malaysia. <ref>[http://gsi-worldwide.blogspot.com/2009/08/kaedah-rawatan-payudara.html Kaedah Rawatan Payudara.]</ref>
 
== Sejarah Kanser Payudara ==
Barah payudara merupakan kanser yang paling tua di dunia yang diketahui oleh manusia sebagai kanser ketumbuhan dalam manusia. Penghuraian tentang kanser telah pun diketahui oleh orang Mesir purba sejak berkurun lamanya (walaupun istilah kanser/barah tidak digunakan ketika itu) iaitu lebih kurang 1600 BC.
 
Baris 24:
Kejayaan mereka telah diteruskan oleh William Stewart Halsted yang memulakan [[mastektomi]] (merupakan prosedur pembedahan) di 1882. Beliau dikenali kerana Halsted mastektomi yang radikal, satu prosedur pembedahan yang kekal popular sehingga 1970an.
 
== Jenis-jenis Kanser Payudara ==
* [[Ductal karsinoma]]
* [[Bak Lobul karsinoma]]
* [[kanser radang payudara]]
* [[karsinoma medulari]]
* [[Koloid karsinoma]]
* [[Papilari karsinoma]]
* [[Metaplastic karsinoma]]
 
== Epidemiologi ==
Risiko mendapat penyakit barah meningkat dengan usia. Bagi wanita yang hidup sehingga usia 90 tahun kemungkinan mendapat barah payudara sepanjang usiannya sekitar 12.5% atau 1 dari 8 orang. Lelaki turut diserang barah payudara, walaupun risiko mereka adalah kurang daripada 1 dari 1000 (lihat [[seks dan penyakit]]). Risiko ini berganng kepada faktor yang berlainan. Dalam sesetengah keluarga, terdapat risiko keturunan barah payudara. Sesetengah kaum lebih berisiko tinggi mendapat penyakit barah payudara - terutamanya, wanita keturunan [[Eropah]] dan [[Afrika]] lebih cenderung berbanding wanita [[Asia]]. ([http://www.breastcancer.org/cmn_who_indrisk.html ankga dari breastcancer.org])
 
Baris 48:
 
Stage grouping:
* Stage 0: Tis
* Stage I: T1,N0,M0
* Stage IIA: T0-1,N1,M0 or T2,N0,M0
* Stage IIB: T2,N1,M0 or T3,N0,M0
* Stage IIIA: T3,N1,M0 or T0-3,N2,M0
* Stage IIIB: T4,any N,M0
* Stage IIIC: any T,N3,M0
* Stage IV: any T,any N,M1
 
 
Tahap barah bergantung kepada faktor yang merangkum saiz tumour, samaada terdapat pembabitan nod lymph atau tidak dan samaada terdapat penyebaran sel barah jarak jauh. Tahap merupakan gabungan TNM. Tahap I adalah tumor kecil (T1) tanpa penyebaran, sementara tahap IV adalah penyakit metastatic. Tahap berkait dengan prognosis jangka panjang, dan keputusan rawatan seringkali bergantung kepada asas tahap barah.
 
== Rawatan ==
Rawatan utama barah payudara merupakan [[pembedahan]], dengan kemungkinan diikuti oleh [[kimoterapi]] dan/atau [[radioterapi]].
 
Baris 69:
Semasa pembedahan, [[nodus limfa]] pada [[axilla]] juga dipertimbangkan untuk dibuang. Pada masa lalu, operasi axillary besar membuang 10-40 nodus limfa untuk memastikan samaada (mengelak daripada) barah merebak - malangnya ini memberikan kesan sampingan iaitu menyebabkan [[lymphedema]] pada tangan sebelah yang sama pada pemindahan ini kerana banyak nodus limfa bersambungan dengan saliran sistem limfa telah dibuang. Lebih baru-baru ini teknik [[pengawal diseksi nodus limfa]] telah menjadi popular kerana rawatan ini hanya memerlukan pemindahan nodus limfa yang jauh lebih sedikit, (risiko) kesan sampingan lebih sedikit yang bakal dihadapi.
 
== Penyaringan ==
Akibat kejadian barah payudara yang tinggi dikalangan wanita berusia, penyaringan kini dicadangkan dikebanyakan negara. Kaedah penyaringan yang dicadangkan termasuk [[pemeriksaan payudara diri|pemeriksaan payudara diri (''breast self-examination'')]] dan [[mammografi]]. Hanya mammografi terbukti mengurangkan kematian akibat barah payudara. Pada sesetengah negara mammografi (tahunan) bagi wanita berusia digalakkan sebagai kaedah penyaringan bagi diagnos awal barah payudara. Ini bagi memastikan ia dikesan seawal mungkin dan dirawat pada peringkat awal.
 
Baris 78:
Barah payudara dikesan melalui mammografi biasanya lebih kecil berbanding yang dikesan secara klinikal, dan wanita yang menjalani mammografi lebih berkemungkinan layak bagi terapi mengekalkan payudara.
 
== Diagnosis ==
Kebanyakan barah payudara masa kini dikesan melalui mammografi sebelum ia cukup besar untuk berkembang (''palpated''), tetapi walaupun dengan usaha penyaringan, ramai wanita didiognosa mempunyai barah payudara selepas mereka mengesan ketulan ataupun mengalami simptom akibat penyakit metastatik.
 
Baris 87:
Selepas diagnosa, fasa berikutnya adalah pemastian tumour - ia bertujuan bagi menimbang tahap tumour dan samaada ia belum atau telah [[metastasis]] (merebak ketempat lain).
 
=== Staging ===
Untuk kes disyaki, berisiko tinggi, kaedah penyiasatan lain termasuk imbasan CT (''CT scans''), pengimej perubatan nuklear, X-ray dada dan ujian darahdilakukan bagi memastikan sekiranya berlakunya [[metastasis]] atau barah kedua (''secondary'') yang merebak jauh dariada tempat tumor utama.
 
Baris 97:
** Tis ''[[carcinoma in situ|in situ]]''
** T1 =< 2 cm
*** T1mic &#8804; 0.1 cm (mikroinvasive)
*** T1a > 0.1 hingga 0.5 cm
*** T1b > 0.5 hingga 1 cm
Baris 120:
** M1 Ya
 
== Lihat juga ==
* [[Pemeriksaan payudara diri]]
 
== Pautan luar ==
Baris 138:
* {{en}} [http://www.cancerforums.net/forum-3.html Breast Cancer Forums] with doctors answering questions
 
[[CategoryKategori:Onkologi]]
[[CategoryKategori:Ginekologi]]
 
{{Link FA|de}}
{{Link FA|he}}
{{Link FA|vi}}
 
{{Link FA|de}}
 
[[af:Borskanker]]
Baris 156 ⟶ 155:
[[da:Brystkræft]]
[[de:Brustkrebs]]
[[el:Καρκίνος του μαστού]]
[[en:Breast cancer]]
[[es:Cáncer de mama]]