Shinzo Abe: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MelancholieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: la:Shinzō Abe
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: hu:Abe Sinzó; perubahan kosmetik
Baris 24:
Shinzo Abe dilahirkan dalam keluarga politik dan dia sendiri belajar dalam jurusan sains politik di Jepun dan di Amerika Syarikat. Pernah bekerja di sektor swasta sehingga 1982 , kemudian menyertai sektor awam.
 
Pada 1993 beliau menang pilihan raya di [[Yamaguchi]]. Berkhidmat dengan [[Perdana Menteri Jepun]] [[Yoshiro Mori]] dan [[Jonichiro Koizumi]] dan menjadi Ketua Setiausaha dalam kabinet Koizumi.
 
Namanya memuncak kerana isu senjata nuklear di Pyonbyon di [[Korea Utara]]. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk bertanding jawatan presiden [[Parti Liberal Demokrat]]( LDP) dan kemudian jawatan Perdana Menteri Jepun.
Baris 30:
Beliau juga dijangka memulihkan hubungan dengan [[China]] yang sebelum ini cukup tegang kerana China mengecam setiap kunjungan Perdana Menteri Jepun ke kuil __.
 
== Kehidupan awal ==
Shinzo Abe dilahirkan di [[Nagato]] dan mempelajari jurusan [[sains politik]] di [[Universiti Seikei]] pada 1977. Di Amerika Syarikat, beliau telah belajar [[bahasa Inggeris]] dan belajar sains politik di [[Universiti Southern California]] tanpa ijazah. Pada 1979 beliau bekerja di [[Kobe]] tetapi meninggalkan kerjaya itu untuk menjadi pembantu eksekutif di Jabatan Hal Ehwal Luar Negeri. Beliau pernah menjadi setiausaha sulit kepada pengerusi LDP .
 
Datuknya [[Kan Abe]] dan bapanya [[Shintaro Abe]] merupakan ahli politik. Ibunya [[Yoko Kishi]] merupakan anak kepada [[Nobusuke Kishi]] yang pernah menjadi Perdana Menteri Jepun dari 1957-1950.
 
== Kerjaya Politik ==
Shinzo Abe menang pilihan raya di daerah [[Yamaguchi]] pada 1993 selepas bapanya meninggal dunia pada 1991.
 
Baris 48:
Pada 26 September 2006, Shinzo Abe akhirnya dilantik sebagai Perdana Menteri Jepun dengan 339 475 undi dalam Dewan Rendah dan majoriti kukuh di Dewan Parlimen.
 
== Pendiriannya terhadap Sejarah Jepun ==
Semenjak 1997 Shinzo Abe telah dilantik mengetuai jawatankuasa menggubal semula [[buku teks]] [[sejarah Jepun]]. Ini termasuklah bantahan [[Korea Utara]], [[Korea Selatan]] , [[China]] dan negara-negara [[Asia Tenggara]] tentang wanita diperkosa semasa Perang Dunia II dan penyingkiran orang asing dalam hal ehwal Jepun.
 
Baris 59:
Media antarabanga turut mahu Maharaja [[Hirohito]] bertanggungjawab dalam isu wanita menjadi [[hamba seks]] semasa PDII itu. Sebuah [[tribunal jenayah perang]] hendaklah dibentuk bagi membicarakan semua penjenayah-penjenayah perang ini tidak kira mereka masih hidup atau telah meninggal dunia.
 
== Shinzo Abe sebagai Perdana Menteri ==
Shinzo Abe berusia 52 tahun ketika dilantik sebagai Perdana Menteri Jepun dan termuda dalam sejarah Jepun selepas [[Fumimaro Konoe]] pada 1941.
 
== Perletakan jawatan ==
Pada hari Rabu , 12 September 2007 , sekembali menghadiri [[APEC Australia 2007|Persidangan APEC]] di Sydney Opera House, beliau mengumumkan meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Jepun. Baru 3 tahun beliau memegang jawatan itu. Pada 9 September 2007 di Sydney,ura-ura beliau telah kedengaran , jika gagal melanjutkan mandat menyokong tentera AS di Afghanistan. Pembangkang menentang misi itu kerana berbahaya kepada keselamatan rakyat Jepun sama ada tentera atau orang awam. Misi itu dianggap tidak menepati Perlembagaan Jepun. AS mahu misi diteruskan, jika tidak hubungan diplomatik akan terjejas.<ref>http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=0910&pub=utusan_malaysia&sec=luar%5Fnegara&pg=lu_07.htm&arc=hive</ref>
 
Baris 94:
Perdana Menteri Jepun sebelum ini menjawat jawatan itu dalam masa yang singkat juga. Tsutomu Hata hanya 3 bulan pada 1994. Sosuke Uno 3 bulan sahaja pada tahun 1989.Hitoshi Ashida hanya 7 bulan pada 1948.
 
== Masuk hospital ==
Pada 13 September 2007, Shinzo Abe dimasukkan ke Keio University Hospital, Tokyo kerana masalah tekanan psikologi .Kaoru Yosano selaku Ketua Setiausaha Kabinet menyatakan Shinzo Abe menerima pemeriksaan perubatan biasa selepas menghadiri Persidangan [[APEC Australia 2007|APEC]] di Australia pada 8 September 2007.
 
Baris 109:
{{Commons}}
 
* {{ja icon}} [http://newleader.s-abe.or.jp/ Official website]
* {{en icon}} [http://www.kantei.go.jp/foreign/index-e.html Prime Minister of Japan Official Website]
* {{en icon}} [http://www.newsfeeds24.com/?s=Shinzo+Abe News about the elections]
 
{{start box}}
Baris 121:
 
{{DEFAULTSORT:Abe Shinzo}}
 
[[Kategori:Perdana Menteri Jepun]]
[[Kategori:Kelahiran 1954]]
Baris 149 ⟶ 150:
[[la:Shinzō Abe]]
[[lt:Shinzō Abe]]
[[hu:Abe SindzóSinzó]]
[[mr:शिन्जो आबे]]
[[mn:Абэ Шинзоо]]