Tentera darat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ht:Lame membuang: it:Armata
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: war:Kusóg pantuna; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Tentera''' merujuk kepada pasukan yang terdiri daripada askar-[[askar]] yang berkhidmat untuk [[gaji]] dan dilatih untuk berperang.
 
Kebanyakan negara membezakan angkatan bersenjatanya antara [[tentera darat]], [[tentera laut]], dan [[tentera udara]], dan memeliharakan tiga buah pertubuhan yang berasingan seperti di [[Malaysia]]. Bagaimanapun, istilah ''tentera'' biasa merujuk kepada cabang perkhidmatan tentera yang berperang berasaskan daratan, umpamanya [[Angkatan Tentera Malaysia]],[[Tentera Amerika Syarikat]] atau [[Armée de Terre]] [[Perancis]].
Baris 9:
 
== Formasi ==
Tentera juga boleh merujuk kepada sebuah [[pertubuhan tentera]] ([[Formasi (tentera)|formasi]] yang besar, dan yang terdiri daripada satu atau lebih [[kor]]. Setiap tentera dinamakan atau dinomborkan untuk membezakannya daripada tentera darat pada keseluruhannya — umpamanya, [[Angkatan Tentera Pertama Amerika Syarikat]] dan Angkatan Tentera Virginia Utara. Dalam [[Tentera British]], nombor ordinal biasa diejakan, umpamanya Tentera Kedua, manakala formasi yang berperingkat lebih rendah menggunakan angka, umpamanya Divisyen Ketiga.
 
Tentera-tentera (termasuk juga [[kumpulan tentera]] dan [[teater tentera]]) merupakan formasi-formasi yang besar dan berbeza-beza antara satu sama lain dari segi saiz, kandungan, dan lingkungan tanggungjawab.
Baris 89:
[[tr:Ordu (askeriye)]]
[[uk:Армія]]
[[war:Kusóg pantuna]]
[[zh:陆军]]