Satelit semula jadi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: zh-yue:衛星; perubahan kosmetik
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: zh-yue:衞星; perubahan kosmetik
Baris 1:
Bulan merupakan satu perkataan yang merujuk kepada sebarang '''satelit semula jadi''' sebarang planet. Dianggarkan sekitar 140 bulan terdapat dalam lingkungan [[sistem suria]] [[Bumi]], dan lebih banyak lagi yang dipercayai mengorbit planet di bintang lain. Biasanya [[gergasi gas]] yang besar mempunyai sistem bulan yang luas. Planet [[Utarid]] dan [[Venus]] tidak mempunyai bulan sama sekali, [[Bumi]] mempunyai bulan tunggal yang besar, [[Marikh]] mempunyai dua bulan, and [[Pluto]] rakan besar yang dikenali sebagai [[bulan Charon]] (kdang kada dianggap [[planet berkembar]]).
 
== Asal ==
 
Kebanyakan bulan dipercayai terbentuk dari runtuhan region (''collapsing region'') cakera protoplanet yang sama seperti planet utama. Bagaimanapun, terdapat banyak pengecualian dan variasi kepada model piawaian pembentukan bulan ini diketahui atau dikemukakan. Beberapa bulan dipercayai objek asing yang ditawan, serpihan bulan lebih besar berkecai oleh hentaman kuat, atau (dalam kes Bulan Bumi) sebahagian planet itu sendiri tercampak keorbit oleh hentaman yang kuat. Oleh kerana kebanyakan bulan hanya diketahui melalui pemerhatian jarak jauh melalui probe atau teleskop, kebanyakan teori mengenai mereka tidak begitu jelas.
 
== Ciri-ciri fizikal ==
 
Kebanyakan bulan dalam sistem suria terikat pasang surut (''tidal locking'') kepada planet utama mereka; pengecualian adalah bulan [[planet Zuhal]], [[bulan Hyperion]], yang berputar melilau akibat pelbagai pengaruh luar. Tiada bulan mempunyai bulan mereka sendiri; kesan pasang-surut planet utama menjadikan orbit sekeliling mereka tidak stabil. Bagaimanapun beberapa bulan mempunyai teman dalam titik Lagrangian (contoh, bulan Zuhal, [[bulan Tethys]] dan [[bulan Dione]]).
Baris 11:
Jumpaan baru mengenai bulan [[243 Ida|Ida]] [[asteroid Dactyl]] mengesahkan bahawa sesetengah [[asteroid]] turut mempunyai [[bulan asteroid]]. Sesetengah, seperti [[90 Antiope]], merupakan asteroid berkembar dengan dua komponen sama besar.
 
== Bulan dalam sistem Suria ==
 
Bulan terbesar dalam sistem suria (yang lebih besar dari 3000 km keratan rentas) adalah [[bulan]] [[bumi]], [[bulan Galilean]] [[planet Musytari]] [[bulan Io]], [[bulan Europa]], [[bulan Ganymede]], dan [[bulan Callisto]], bulan [[planet Zuhal]], [[bulan Titan]], dan bulan yang ditawan [[planet Neptun]], [[bulan Triton]]. Untuk bulan lebih kecil lihat [[planet]] berkenaan.
Baris 207:
Tambahan kepada bulan pelbagai planet terdapat juga 30 [[bulan asteroid]], asteroid yang mengorbit asteroid lain.
 
== Lihat juga ==
* [[satelit semulajadi Musytari]]
* [[satelit semulajadi Zuhal]]
Baris 313:
[[ur:قدرتی سیارچہ]]
[[zh-classical:衛星]]
[[zh-yue:星]]
[[zh:衛星 (天體)]]