Sains komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Louperibot (bincang | sumb.)
Firdausharun (bincang | sumb.)
Baris 127:
* [[Teori komputasi]]
* [[Ujian kepastian kualiti perisian]]
 
== Kerjaya Dalam Bidang Sains Komputer ==
 
5 Kerjaya Pilihan Dalam Bidang Sains Komputer<ref>[http://firdaus-harun.com/index.php/2008/07/18/5-kerjaya-pilihan-lepasan-graduan-sains-komputer-dan-it/ ''5 Kerjaya Pilihan Bidang Sains Komputer'']</ref> :
 
1. '''Pengaturcara'''
 
Jawatan pengaturcara terdiri dari beberapa istilah contohnya Software Developer, Java Developer, .Net Expertise, Web Developer, Multimedia Programmer, Software Engineer (Electronic) dan sebagainya. Bakal pemohon jawatan tersebut perlulah mempunyai kemahiran satu atau dua bahasa aturcara. Anda tidak perlu mahir semua bahasa aturcara dan pemikiran logik serta algoritma perlu tinggi untuk melepasi kelayakan dalam temuduga terutamanya syarikat swasta dan multinasional.
 
2. '''IT Eksekutif'''
 
Jawatan ini sesuai kepada lepasan graduan yang mahir dalam merekabentuk dan menganalisis sesebuah pembangunan sistem. Kemahiran berkomunikasi dan membuat keputusan amat penting kepada seorang bakal IT Eksekutif. Penampilan yang menarik dan mahir bahasa asing (bahasa Inggeris, Mandarin atau Jepun) merupakan bonus dan mempunyai peluang cerah dalam bidang kerjaya tersebut.
 
3. '''Jurutera Rangkaian'''
 
Lepasan graduan pengkhususan rangkaian adalah digalakkan memohon jawatan ini. Sijil kemahiran dari badan profesional seperti CCNA certificate, Linux Red Hat certificate, dan sebagainya amat diperlukan bagi mendapat tempat di syarikat multinasional (Petronas, Shell, PNB, Sime Darby dan Proton Holdings). Memasang rangkaian, router, switch, kabel dan sebagainya pada sesebuah kawasan serta konfigurasi server di sesebuah syarikat adalah antara kerjaya sebagai jurutera rangkaian.
 
4. '''Perekabentuk Grafik, Multimedia dan Animasi'''
 
Graduan lulusan grafik dan multimedia perlulah mempunyai pemikiran kreatif dan kritis dalam merekabentuk grafik atau animasi. Sejak kebelakagan ini, industri animasi tempatan (Les Copaque – Ipin Upin atau MDC – Saladin.tv) semakin berkembang dan amat memerlukan graduan animasi, grafik dan multimedia. Mahir penggunaan perisian grafik (Adobe CS suite, Flash, MAYA, LightWave 3D dan sebagainya) dan mempunyai imaginasi yang tinggi melayakkan anda mendapat jawatan ini.
 
5. '''Pegawai Teknologi Maklumat'''
 
Jawatan popular dalam kerajaan bagi graduan lepasan sains komputer dan IT . Anda perlu memohon jawatan tersebut dari laman sesawang SPA (Suruhanjaya Perkhidmatan Awam). Memerlukan kemahiran berkomunikasi, menganalisis, bijak membuat keputusan dan bertindak dengan efisyen. Mengetahui asas-asas pengaturcaraan, rangkaian dan sistem maklumat.
 
== Institusi Pengajian Tinggi Awam / Swasta yang Menawarkan Bidang Sains Komputer ==
 
* [http://webs.cs.utm.my/ Fakulti Sains Komputer dan Sistem Maklumat (FSKSM), Universiti Teknologi Malaysia - http://www.fsksm.utm.my]
 
== Lihat Juga ==
Baris 132 ⟶ 160:
* [[Tokoh-tokoh dalam sains komputer]]
* [[Peristiwa-peristiwa besar sumbangan Sains Komputer Terhadap Manusia sejagat]]
* [[Laman Web Organisasi-organisasi bukan kompersal dalam bidang sains komputer]]
 
== Rujukan ==
 
{{Reflist|2}}
 
* [http://lecture.eingang.org/ http://lecture.eingang.org/]
* [http://firdaus-harun.com/ http://firdaus-harun.com/ - Laman Sesawang Sumber Informasi Graduan Sains Komputer dan IT]
 
== Pautan luar ==